Technologia HDR - Co trzeba wiedzieć i co należy mieć na PC?

lubiegrac poradniki Technologia HDR - Co trzeba wiedzieć i co należy mieć na PC?



autor:

Efekt szerokiego zakresu dynamiki HDR (High Dynamic Range) to zupełnie nowa technologia, która ma dostarczyć użytkownikom jeszcze lepsze zakres kolorów i odcieni, jednocześnie stawiając przed nim zupełnie nową jakość wizualną. W chwili obecnej możemy znaleźć na PC trzy główne wersje, które w ramach swoich możliwością oferują odmienne efekty i doświadczenie.
 

3 podstawowe wersje HDR na PC:

  1. Dolby Vision HDR – wykorzystywana głównie przez Elecetronic Arts przy okazji Battlefield 1 i Mass Effect Andromeda. Obecnie nie ma na rynku monitorów wspierających ten standard, można jedynie wybierać spośród telewizorów z wyższej półki. Dolby Vision HDR wymaga certyfikacji sprzętu i kompatybilności.
  2. FreeSync 2 HDR – wspiera go Ubisoft przy okazji Far Cry 5. Wykorzystanie jest możliwe tylko w przypadku posiadania monitora z certyfikatem FreeSync 2 HDR. Jej możliwości oraz potencjał jest bardziej zaawansowany od HDR10.
  3. HDR10 – zdecydowanie najbardziej popularny i przy okazji otwarty standard, do obsługi którego wystarczy monitor zgodny z VESA DisplayHDR. Standard ten występuje w 3 odmianach (różnicą jest maksymalna jasność - DisplayHDR 400, 600 i 1000). Liczba odpowiada maksymalnej jasności w nitach (cd/m2), jaką sprzęt potrafi osiągnąć. Im wyższa jest wartość tym bardziej zauważalna jest różnica pomiędzy najjaśniejszymi oraz najciemniejszymi punktami wyświetlanego obrazu.
 
 
W ostatnim czasie coraz głośniej mówi się o HDR10+, jednakże póki co nie widać modeli wykorzystujących ten standard, przy okazji nie będąc w dobrej pozycji wobec działań mających określić jeden główny standard, do którego dąży branża gier.
 
 

Wymagane składniki, a HDR 10 na PC

Aby aktywować HDR10 w grze na PC, potrzebne są następujące elementy:
  • Odpowiednia karta graficzna (np. AMD Radeon z serii RX 400 lub nowsza),
  • Wyświetlacz obsługujący HDR,
  • System operacyjny Windows 10 z zainstalowaną aktualizacją 1803 April 2018 Update i nowszą,
  • gra z HDR,
  • przewód do podłączenia wyświetlacza do karty (minimum DisplayPort 1.4 lub HDMI 2.0),
  • najnowsze sterowniki.
 

Ustawienia HDR 

Technologię tę należy ręcznie ustawić w ramach systemu Windows 10. W takim wariancie należy zwrócić się ku "Ustawieniom ekranu Windows" przy okazji funkcji "Formaty HDR i WCG". Przy okazji należy także pamiętać o tym, że w samych grach obecne są także ekskluzywne tryby pełnoekranowe wraz z trybami HDR.
 
 
hdr ustawienia windows
 

Testy wydajnościowe

Firma SAPPHIRE przeprowadziła serię testów mających przedstawić graczom jak prezentuje się płynność i stabilność działania produkcji z włączonym oraz wyłączonym trybem HDR. W tym celu "przebadano" Battlefield 1, Far Cry 5 oraz Hitman z 2016 roku.
 
 

Wpływ na wydajność

Platforma testowa:
   
  • Intel Core i7-5960X @ 4 GHz
  • 4 x 16 GB DDR4 @ 2666 MHz CL11
  • SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX Vega 64 8 GB Limited Edition
  • Radeon Software Adrenalin Edition 18.7.1
  • Windows 10 x64 1803
  • AOC AG322QC4 @ Quad HD FreeSync 2 HDR
 

Wykresy z wynikami: 

battlefield 1 wydajność
 
far cry 5 wydajność
 
hitman wydajność
 
Szeroka rozpiętość tonalna wymaga od karty graficznej większej dawki mocy obliczeniowej niż ma to miejsce w przypadku standardowej rozpiętości tonalnej SDR (Standard Dynamic Range). Testy SAPPHIRE udowodniły, że wiele zmiennych bierze udział, sprawiając że niekiedy różnice są minimalne i z pewnością będzie to docenione przez graczy. 
 
Wartości nitów muszą wynosić minimum 400, aby móc ujrzeć różnicę, przy czym jednak klasycznie pojawia się klasyka w postaci - "Im więcej tym lepiej".
 
Nawet w przypadku HDR 400 i tak różnica przy HDR 10 jest zauważalna i zmienia się wraz z naszym monitorem oraz z ustawieniami w grze. 600 czy tym bardziej 1000 nitów to wartości, które dostarczą nam oczekiwanej jakości.

Podsumowanie technologii HDR na PC

Tryby HDR nie czerpią zbyt wiele mocy obliczeniowej, oferując przy odpowiednim sprzęcie i wariancie znaczy skok wizualny. Różnice graficzne są bardzo dobre, a deweloperzy coraz bardziej starają się podkreślać możliwości i efekty tego rozwiązania.
 
Co ciekawe szerokie zastosowanie jest już obecne ponieważ zarówno podstawowe konsole - PlayStation 4 oraz Xbox One, jak i starsze modele kart graficznych potrafią zadowolić nasze oczy tą nowinką wizualną.
 
Ważną kwestią na sam koniec jest także standard na rynku, który mimo wszystko dopiero się będzie kształtować. Niestety tematyka na ten dzień (24 września 2018 roku) jest analizowana przez branże, przez co nie są jeszcze znane publiczne rozwiązania. 

Komentarze :
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners