autor:
Grę zaczynamy animacją, w której Tomasz zamyka drzwi swojej pracowni na klucz, po czym rozpoczynamy rozgrywkę, zaczynając od pierwszego wpisu w pamiętniku.
Animacja
Wersja z zakończeniem pozytywnym ( Anna nie odchodzi).
Dzień 126
Zadanie: zebrać kawałki zdjęcia i spróbować je ułożyć w ramce.
Kawałki zdjęcia porozrzucane są po różnych częściach pracowni. Musimy ich uzbierać 5. Trzy z nich znajdziemy na podłodze na środku pokoju, jeden pod biurkiem, a jeden przy sztaludze z lewej strony. Gra zasygnalizuje nam, że zebraliśmy je wszystkie.
Gdy zbierzemy wszystkie kawałki podartego zdjęcia, zerkamy na biurko, na którym leży ramka na zdjęcie. Umieszczamy na niej jak puzzle kawałki zdjęcia, by złożyć zdjęcie ukochanej Tomasza, Anny. Za ułożenie fotografii otrzymujemy osiągnięcie: Anna.
Gdy tylko poukładamy zdjęcie, pojawi się pierwszy list. Korespondencja pojawiać się będzie co jakiś czas. Naszym zadaniem oprócz poznania fragmentu historii w postaci listu albo Anny, albo doktora Brolla, będzie odpowiedź osobie, która do nas pisze, a w tym wypadku zaznaczenie, kliknięcie odpowiedniej treści. To jaką odpowiedź wybierzemy zależy od nas, ale wybór decyduje o zakończeniu gry.
W przypadku pierwszego listu od Anny, w którym sprzeciwia się temu iż jej ukochany zaszył się jak szczur w swojej pracowni, do wyboru mamy cztery odpowiedzi, ale tylko dwie są aktywne. Żeby obejrzeć, dobrnąć do dobrego zakończenia gry, w którym Tomasz opuści pokój, a jego ukochana Anna go nie opuści, wybieramy odpowiedź drugą od góry - screen.
Zatwierdzamy nasz wybór kończąc dzień.
Dzień 137
Zadanie: zabić ciszę za pomocą radia.
Od tej chwili możemy także zaglądać do pamiętnika stronę w tył, by móc przeczytać wpis i obejrzeć rysunek.
Spoglądamy na biurku, na którym leży gazeta, a w niej rozpiska z audycjami radiowymi. Do wyboru z wszystkich możliwych mamy trzy audycje: Disco Trans - 88,7 MHz, Supernowa, muzyka niezależna - 90,1 MHz i muzyka klasyczna 100,2 MHz. Decyzja należy do nas. Wybór jest dowolny. Spoglądamy na podłogę, na której stoi radio. Włączamy je klikając na przycisk na górze z lewej i ustawiamy jedną ze stacji za pomocą pokrętła z prawej na dole, klikając na strzałki w lewe i o prawo. Ustawiamy na przykład na stację 88,7 - muzyka niezależna. Możecie ustawić też na inna stację.
Na koniec potwierdzamy nasz wybór, kończąc następny dzień.
Dzień 157
Zadanie: Znaleźć skrzętnie ukrytą paczkę papierosów.
Paczkę papierosów znajdziemy w pudełku na regale z prawej tym ze skrzynką - puszka Pandory Tomasza, kwiatkiem i zdjęciem Anny. Zaglądamy do tego pudełka, wyciągamy paczkę papierosów.
Potrzebne nam ty jeszcze zapałki i popielniczka. Te pierwsze leżą na krześle przy łóżku. Żeby się do nich dostać, musimy przejść na prawą stronę pomieszczenia. W tym celu klikamy na łóżko z prawej. Zabieramy zapałki.
Potrzebna nam jeszcze tylko popielniczka. Znajdziemy ją w trzeciej szufladzie w biurku.
Gdy mamy już wszystkie przedmioty, wchodzimy w ekwipunek i łączymy papierosy z zapałkami. Tym razem musimy zadecydować czy chcemy zapalić, czy też wyrzucić papierosy. Wybieramy jedną z możliwości, zatwierdzamy ją i kończymy dzień.
Dzień 170
Zadanie: Przeczytaj liścik od Anny.
Spoglądamy na biurku, na którym znajdziemy liścik od Ani. Czytamy go:
"Rilke - strona 89. Przeczytaj, zrób to dla mnie. Jeśli jeszcze możesz".
Wychodzimy ze zbliżenia i zerkamy na regał z książkami gdzie znajduje się wspomniana książka - Rilke - Poezja, ale i także druga książka, Emil Cioran " Na Szczytach Rozpaczy".
Jeśli chcemy zrobić przyjemność Annie i dążyć do szczęśliwego zakończenia gry, wybieramy oczywiście poezję Rilke, tę, którą polecała Ania. Klikamy zatem na książkę, na wiersz i potwierdzamy nasz wybór.
Kolejny raz pojawi sie list Anny do Tomasza, który opisuje swój lęk o Tomasza i prośbę o spotkanie z lekarzem, który może pomóc. Kolejny raz mamy do wyboru dwie opcje odpowiedzi. Wybieramy drugą odpowiedź od góry.
Potwierdzamy nasz wybór i kończymy dzień.
Dzień 185
Zadanie: Naprawić potłuczone lustro.
Gdy tylko wyjdziemy z pamiętnika, czeka nas wybór czy chcemy, czy nie chcemy naprawić lustro. Decyzja należy do Ciebie, ale żeby zobaczyć dobre zakończenie, radzę poskładać lustro.
Kawałki lustra, podobnie jak w przypadku zdjęcia porozrzucane są po pracowni. Kawałków musi być tym razem 6. Trzy kawałki lustra znajdziemy na podłodze na środku pokoju, jeden przy sztalugach, jeden przy łóżku, jeden od sztalugą.
Gdy już zbierzemy wszystkie kawałki, klikamy na ramę lustra leżącą na podłodze i tak jak w przypadku zdjęcia, jak puzzle układamy kawałki lustra.
Tym razem pojawi sie list od doktora Jakuba Brolla do Tomasza, w którym oczywiście prosi o zażywanie leków na depresje. Wybieramy drugą od góry odpowiedź, którą oczywiście potwierdzamy. Wybierając drugą odpowiedź na list otrzymamy osiągnięcie: Rozpacz.
Gra przeniesie się do łazienki. Klikamy na pojemnik z lekami, by zażyć tabletkę. Otrzymujemy osiągnięcie: Pierwszy Krok.
Kończymy kolejny dzień.
Dzień 191
Zadanie: Narysować leśnego zwierzaka dla siostrzenicy Anny, Emilki.
Gra przeniesie nas od razu na krzesło przy łóżku, na którym leży liścik, w którym znajduje się notatka o rysunku dla siostrzenicy Anny. Emilka ma dostać rysunek zwierzaka, najlepiej mieszkańca lasu. Ma to być prezent na urodziny.
Opuszczamy łóżko i zaglądamy do dolnej szuflady szafki, w której znajdziemy akwarele. W tym miejscu pozwolę sobie na pewną podpowiedź.
Gdy nie umiemy znaleźć pewnego miejsca, albo nie wiemy co zrobić klikamy na ikonę "oka" w prawym, dolnym rogu. Kilkukrotne kliknięcie tej ikonki spowoduje, że otrzymamy osiągnięcie: Poziom Początkujący.
Gdy wyjdziemy ze zbliżenie, możemy też spojrzeć na skrzynkę - puszkę Pandory stojącą na regale i użyć na niej klucza do pokoju. W ten sposób otrzymamy osiągnięcie: Pandora box.
Gdy zaś użyjemy tego samego klucza na drzwiach, otrzymamy osiągnięcie: Nie mam ochoty wychodzić.
Wracając do zadania, potrzebna nam jeszcze biała, czysta kartka papieru, na której narysujemy zwierzaka. Znajdziemy ją w pudełku na regale przy biurku. Klikamy na nie, przekładamy kolejne rysunki, aż natrafimy na czystą, białą kartkę, którą zabieramy. W ekwipunku łączymy kartkę z akwarelami i decydujemy, czy chcemy narysować wilka, czy sarenkę. Decyzja należy do nas, ja polecam narysować sarnę.
Potwierdzamy nasz wybór, kończąc dzień.
Dzień 201
Zadanie: Sprawdź i nakręć zegar.
Możemy najpierw zerknąć na zegar, po czym klikamy na łóżko, by przejść w stronę łazienki. Wchodzimy do niej, by zabrać leżący na wannie zegarek. Potrzebny nam, by wiedzieć która jest godzina.
Skoro jesteśmy już w łazience, to pamiętając o co prosił nas lekarz w liście i na co się zgodziliśmy, mamy zażywać leki. Otwieramy więc szafkę z prawej, klikamy na pojemnik z lekami. Gdy zrobimy do kilka razy, klikając na pojemnik z lekami każdego kolejnego dnia, otrzymamy osiągnięcie: Do trzech razy sztuka.
Do nakręcenia zegara potrzebny nam jeszcze kluczyk. Znajdziemy w pudełku na dole w regale. Ponownie klikamy na zegar, używamy kluczyka i wybieramy opcję, czy chcemy go nakręcić, czy też nie. Wybieramy nakręcenie zegara, by dobrze zakończyć rozgrywkę.
Kolejny raz pojawi się list, tym razem Anny do Tomasza, która bardzo boi się o swego ukochanego mężczyznę, prosząc go, by obiecał jej, że nigdy nie zrobi nic strasznego. Tym razem, poprzez nasze wybory będziemy mieć tylko jedną opcję do wyboru. Wybieramy ją.
Potwierdzamy nasz wybór, kończąc dzień.
Dzień 211
Zadanie: Posłuchaj muzyki z kasety.
Na początku zaglądamy na biurko, z którego zabieramy ołówek. Z górnej szuflady biurka zabieramy słuchawki, a z drugiej szuflady komody dwie baterie.
Spoglądamy na radio, klikamy na nie, wkładamy do niego baterię, podłączamy słuchawki, po czym na jednej z kaset używamy ołówka, by ja przewinąć. Wybór mamy dowolny. Możemy wybrać: "Na podłe nastroje. Twoje Anna" lub "Joy Division". Żeby zrobić przyjemność Ani i rozegrać dobrze rozgrywkę, wybieramy rzecz jasna kasetę od Ani, czyli tę pierwszą.
Na przewiniętej kasecie klikamy, dokonujemy wyboru, potwierdzamy go i kończymy dzień.
Dzień 222
Zadanie: oddzwoń do kogoś, kto do Ciebie dzwonił.
Ponownie zabieramy leżący na biurku ołówek. Z komody z górnej szuflady wyciągamy notes z numerami telefonów.
Spoglądamy na komodę przy zegarze, by przeczytać notatkę od Anny i dowiedzieć się, kto do Tomasza dzwonił. Był to Franek Ulęgałka i to do niego mamy oddzwonić.
Wyciągamy więc z ekwipunku notes z numerami telefonów, ale okazuje się, że kartka z numerem Franka została wyrwana. Jednak to co było na niej napisane, mocno się odbiło. Używamy więc ołówka na stronie notatnika, odkrywając numer: Franek 507 651 950. Decydujemy czy chcemy zadzwonić, czy nie. Ja wybrałam by zadzwonić.
W kolejnym liście, tym razem od doktora Brolla pozostaje nam do zaznaczenia tylko jedna opcja odpowiedzi na list, wybieramy ją.
Potwierdzamy nasz wybór i kończymy dzień.
Dzień 234
Zadanie: Otworzyć zapomniany skarb.
Tym zapomnianym skarbem jest matrioszka, która stoi na podłodze. Niestety jest zaklejona i musimy pozbyć się kleju. Przechodzimy zatem do łazienki, otwieramy szafkę i zabieramy z niej świecę, po czym wracamy do łóżka i z krzesełka podnosimy zapałki. W tym momencie możemy spojrzeć na biurko, na którym tym razem będzie leżał nóż. Zabieramy go.
Wracamy do matrioszki, przyglądamy się jej. Zanim dokonamy otwarcia zabawki, używamy na niej noża. W ten sposób odblokujemy osiągnięcie: Warto spróbować. W ekwipunku łączymy zapałki ze świeczką i zapalonej świecy używamy na matrioszce, otwierając ją i znajdując butelkę z alkoholem.
Klikamy na nią i decydujemy czy chcemy się napić, czy też nie. Decyzja należy do Was, nie wpływa na grę.
Po raz kolejny pojawia się list Anny do Tomasza, która już rozumie, przez co przechodzi jej kochany mężczyzna. W tym wypadku znów mamy tylko jedną opcję odpowiedzi. Wybieramy ją.
Potwierdzamy odpowiedź i kończymy dzień.
Dzień 245
Zadanie: Wybierz i zapakuj obraz na aukcję charytatywną.
Zamykając pamiętnik, zobaczymy, że na krześle leży list od Agaty Marek z Fundacji na Rzecz Zdolnych Dzieci.
Opuszczamy łóżko, po czym klikamy na obraz nad komodą, wybierając pierwszy, jasny obraz.
Przechodzimy w stronę sztalugi i zabieramy ciemny obraz znajdujący się z tyłu.
Klikamy na niego i decydujemy czy na aukcję wysłać ciemny, czy jasny obraz. Decyzja jak zawsze należy do graczy, ale w tym wypadku lepiej wybrać jasny obraz.
Potwierdzamy nasz wybór i oglądamy dobre, jedno z możliwych zakończeń gry. Otrzymujemy osiągnięcie: Wracając do żywych.
Animacja
Wersja z zakończeniem negatywnym - śmierć Tomasza
Inna ścieżka, to inne wybory i inne decyzje. W tej części poradnika będę jedynie opisywać fragmenty, które uległy zmianie.
Dzień 126
W liście Anny do Tomasza, w którym sprzeciwia się temu iż jej ukochany zaszył się jak szczur w swojej pracowni wybieramy nie drugą, a trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 137
Zmienić możemy jedynie audycję radiową, na przykład wybierając muzykę klasyczną - Radio De Profundis - w ten listopadowy wieczór, 100.2.
Dzień 157
W tym wypadku dokonujemy innego wyboru w przypadku palenie, czyli zapalamy papierosa.
Dzień 170
W tym wypadku nie wybieramy książki, którą polecała Ania, czyli Rilke, a Emila Ciorana " Na Szczytach Rozpaczy".
W liście Anny do Tomasza, w którym opisuje swój lęk o Tomasza i prośbę o spotkanie z lekarzem, który może pomóc wybieramy nie drugą, a trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 185
Dokonujemy wyboru i nie naprawiamy lustra, wyrzucamy je.
W liście od lekarza doktora Brolla, w którym oczywiście prosi o zażywanie leków na depresję, wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Od teraz możemy łykać tabletki na depresję, ale w tym wypadku robimy to tylko raz, nie więcej. Kolejne dni są już bez leków.
Dzień 191
Decydujemy, że siostrzenicy Anny, Emilce narysujemy nie sarnę, ale wilka.
Dzień 201
Zadanie dotyczące zegary pomijamy, wybierając decyzję nie nakręcania zegara.
List Anny do Tomasza, która bardzo boi się o swego ukochanego mężczyznę, prosząc go, by obiecał jej, że nigdy nie zrobi nic strasznego wybieramy czwartą odpowiedź od góry.
Dzień 211
Zadanie, w którym słuchamy kasety, nie wybieramy kasety od Ani, ale tę drugą - Joy Division.
Dzień 222
Nasze wybory spowodują, że na komodzie nie będzie kwiatka.
W zadaniu skontaktowania się z Frankiem, po wykonaniu stosownych czynności opisanych wyżej, wybieramy opcję - nie dzwonić do Franka.
W liście doktora Brolla do Tomasza wybieramy czwartą odpowiedź od góry.
Dzień 234
Po otwarciu matrioszki wyciągamy wódkę i wypijamy ją.
Na list Anny do Tomasza, który się różni od listu w poprzedniej, pozytywnej ścieżce, nie odpisujemy. W ten sposób odblokujemy osiągnięcie: Cisza.
Dzień 245
Wybierając obraz na aukcję charytatywną, wybieramy ciemny obraz.
Nasze wybory prowadzą do negatywnego zakończenia gry, w którym Tomasz dokonuje samobójstwa, a my oglądamy animację, w której znajdujemy go w wannie. Ta ścieżka odblokuje osiągnięcie: Rozczarowanie.
Wersja pół pozytywna, Anna odchodzi, ale Tomaszowi udaje się wyjść z depresji i opuścić pracownie.
W wypadku tej ścieżki, wybieramy wszystkie opcje, które wpływają na to, że Tomasz podejmie leczenie i będzie chciał wyjść z depresji, ale równocześnie buntujemy i sprzeciwiamy się Ani.
Dzień 126
W liście Anny do Tomasza wybieramy odpowiedź drugą od góry.
Dzień 137
Bez zmian.
Dzień 157
Znajdując paczkę papierosów i używając na nich zapałek, wybieramy opcję - nie pal.
Dzień 170
Na regale wybieramy książkę inną, niźli polecała Anna, czyli nie Rilke.
W lisice wybieramy odpowiedź trzecią od góry.
Dzień 185
Naprawiamy lustro.
W liście od lekarza wybieramy drugą odpowiedź od góry.
od tego momentu musimy systematycznie, każdego kolejnego dnia iść do łazienki, otwierać szafkę i klikać na flakonik z tabletkami, by Tomasz je łyknął. Łykać będziemy je do dnia 245 i otrzymamy osiągnięcie: Ruszając naprzód.
Dzień 191
Rysujemy sarenkę.
Dzień 201
Nakręcamy zegar.
W liście Anny do Tomasza wybieramy 3 odpowiedź od góry.
Dzień 211
Dzwonimy do Franka.
W liście wybieramy druga odpowiedź od góry.
Dzień 234
W liście Anny do Tomasza wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 245
Na aukcję charytatywną wybieramy jasny obraz i kończymy grę.
Oglądamy animację, w której Tomaszowi udaje się pokonać depresję, wychodzi z pracowni, ale Anna odchodzi. On jednak się nie poddaje. Otrzymujemy osiągnięcie: Co dalej?
Wersja, w której Tomasz nie zamierza wstać z łóżka przez kolejny, długi czas.
W tej części opiszę tylko dni, w których coś się zmienia.
Dzień 126
Wszystkie czynności wykonujemy tak samo, a w liście Anny do Tomasza wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 170
Wszystkie czynności wykonujemy tak samo, wybieramy poezję, którą polecała Anna - Rilke.
W liście Anny do Tomasza wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 185
Lustro wyrzucamy.
W liście od doktora wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 201
Nie nakręcamy zegara.
W liście od Anny do Tomasza wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 211
Wybieramy kasetę od Ani.
Dzień 222
Nie dzwonimy do Franka.
W liście od doktora wybieramy drugą odpowiedź od góry.
Dzień 234
W liście Anny do Tomasza wybieramy trzecią odpowiedź od góry.
Dzień 245
Wybieramy ciemny obraz.
Kończąc odblokujemy kolejne zakończenie, już czwarte i otrzymamy osiągnięcie: Bez zmian.
Wersja ostatnia, pozytywna, w której Tomasz pokonuje depresję wspierany przez Anię.
Tu także opisywać będzie czynności, które mają wpływ na grę.
Dzień 126
W liście Anny do Tomasza wybieramy 3 odpowiedź.
Dzień 137
Radio ustawiamy na muzykę Undergrand.
Dzień 157
Papierosa zapalamy.
W tym miejscu (możemy też zupełnie kiedy indziej) idąc po zapałki, które leżą na krzesełku przy łóżku, zerkamy na sufit, robiąc jego zbliżenie. Klikamy na pęknięcia na suficie, by odblokować osiągnięcie: Monotonia.
Dzień 170
Wybieramy książkę proponowaną przez Anię, czyli poezje Rilke.
W liście Anny do Tomasza wybieramy odpowiedź pierwszą.
Dzień 185
Naprawiamy lustro.
W liście od doktora Jakuba Brolla wybieramy podpowiedź pierwszą.
Dzień 191
Rysujemy sarenkę. Łykamy leki, sięgając po nie do szafki w łazience.
W liście Anny do Tomka wybieramy pierwszą odpowiedź.
Dzień 201
Nakręcamy zegar. Kolejny raz łykamy leki.
W liście wybieramy pierwszą odpowiedź.
Dzień 211
Wybieramy kasetę, którą przygotowała dla nas Anna, zażywamy leki, które znajdują się w szafce w łazience.
Dzień 222
Dzwonimy do Franka, łykamy leki.
W liście wybieramy pierwszą odpowiedź.
Dzień 234
Wyrzucamy butelkę z alkoholem, łykamy leki.
W liście Anny do Tomasza wybieramy pierwszą odpowiedź. Otrzymujemy osiągnięcie: Czuję się lepiej.
Dzień 245
Wybieramy jasny obraz.
Oglądamy ostatnie możliwe zakończenie gry, odblokowując osiągnięcie: Razem.
Koniec.