Antyaliasing, czyli pozbywanie się poszarpanych krawędzi to coś z czym zazwyczaj gracze muszą się uporać. Sapphire przedstawia kilka skutecznych rozwiązań.
Efekt ten najbardziej widoczny jest podczas przyglądania się na rzeczy mocno oddalone, zazwyczaj możemy to dostrzec na teksturach, które stykają się z tłem. Najczęstszym i najłatwiejszym rozwiązaniem jest wyświetlenie gry w wyższej rozdzielczości, dzięki czemu pozbywamy się tego wirtualnego zjawiska. Niestety, aby móc to zrobić potrzebujemy bardzo mocnych podzespołów, które spełnią wysokie wymagania. Obecnie producenci i deweloperzy znaleźli jednak kilka możliwości eliminujących poszarpane krawędzie. Specjalne algorytmy pilnują, aby wszystko działało tak jakbyśmy tego oczekiwali.
Typy anti aliasingu
SSAA (SuperSampling Anti-Aliasing)
Ten algorytm możecie kojarzyć również ze skrótu i nazwy FSAA (Full-Scene Anti-Aliasing), metoda ta jest również dosyć prosta w swoich założeniach. Gra renderowana jest w rozdzielczości wyższej i zostaje wyświetlona w niższej, dzięki czemu obraz zawiera tyle samo pixeli, lecz te są o wiele bardziej szczegółowe. Skalowanie do niższej rozdzielczości może przebiegać na kilka sposobów. Najpopularniejsze z nich to grid oraz rotated grid.
Grid dzieli piksel na kilka sub-pikseli i używa próbek z centrum każdego sub-pikseli, by opracować wynik.
Rotated grid jest nieco bardziej zaawansowanym algorytmem. Siatka próbek jest obrócona, by próbki nie zachodziły na siebie. Takie rozwiązanie zazwyczaj potrafi dodatkowo polepszyć jakość anti-aliasingu.
Metoda jest jest skuteczna oraz zapewnia świetną jakość obrazu, jednakże wymaga to dodatkowej mocy obliczeniowej co wiąże się ze spadkiem wydajności.
MSAA (MultiSample Anti-Aliasing)
Ten algorytm jest zdecydowanie wydajniejszy niż SSAA, gdyż wiąże się to z próbkowaniem pobliskich pixeli razem zamiast każdego z osobna. MSAA można dalej optymalizować, zależy to już jednak od wielu czynników. SSAAx4 oznacza, że każdy piksel potrzebuje czterech próbek. Natomiast w przypadku MSAAx4 niektóre próbki mogą być rozdzielone między sąsiadujące piksele.
Niestety MSAA nie jest doskonałe, jest to szczególnie widoczne w ostatnich latach, gdyż coraz popularniejsze stają się powierzchnie przezroczyste, których w ten sam sposób nie da się ulepszyć. Prezentuje się to tak, gdyż cieniowanie i wypełnianie teksturami przeprowadzane są już w rozdzielczości natywnej.
Anti Aliasing Postprocesowy
Również poprzez postprocessing możemy udoskonalić wyświetlany obraz. Tego typu działania z pewnością docenią osoby, które nie mogą sobie pozwolić na sporą utratę wydajności. Do wyboru mamy dwa algorytmy - FXAA orazSMAA.
FXAA (Fast Approximate Anti-aliasing) – powoduje lekkie rozmycie obrazu, co dla niektórych graczy jest nie do przyjęcia.
SMAA (Enhanced Subpixel Morphological Antialiasing) – nie rozmywa obrazu aż tak bardzo.
Inne metody
Producenci gier czasami na własną rękę opracowują algorytmy anty-aliasingu. Wartymi odnotowania są CMAA z Grid Autosport, AAA z Metro Last Light, czy TAA (Temporal Anti-Aliasing) z Rainbow Six: Siege.
Wpływ na wydajność
Platforma testowa:
Intel Core i5-6600K @ 4,7 GHz
2 x 8 GB DDR4 @ 2800 MHz
Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB
Radeon Software Crimson Edition 16.10.1
Co zatem wybrać?
Nie ma w zasadzie jednej doskonałej metody, która idealnie spisze się przy każdej grze oraz na każdej specyfikacji. Najważniejszą rzeczą jest przeanalizowanie możliwości oraz dobranie antyaliasingu, tak aby uzyskać jak najlepszy obraz przy jak najmniejszej utracie wydajności. Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku pamiętać należy, że metody postprocesowe są zdecydowanie lepsze dla słabszych urządzeń.
[AKTUALIZACJA] Firma Nvidia oficjalnie zaprezentowała swoje autorskie rozwiązanie oparte o karty RTX, znane jako DLSS 2.0, posiadająca imponujące efekty wygładzania krawędzi.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Niestety czasami trudno uniknąć rozmazania, ale dobrze, że starają się ludzie z tym walczyć.