Tamer Adas | 27 sierpnia 2017, 18:05
Czym jest Ambient occlusion? Na to pytanie odpowie nam producent sprzętu SAPPHIRE. Zobaczcie, co daje funkcja Okluzji otoczenia i czy warto z niej korzystać na co dzień. Czym jest to rozwiązanie technologiczne?
Zacznijmy od technologii odpowiedzialnych za cieniowanie, gdzie na początek wysuwa się SSAO, czyli Space Ambient Occlusion odpowiedzialne ze oszacowanie powierzchni rozproszonego światła względem określonej powierzchni. Co ciekawe, jakie pierwsza opracowała i zastosowała to firma Crytek w swoim hicie Crysis już w 2017 roku! Specjalny algorytm SSAO zwany Pixel Shader analizuje głębokość bufora, który renderuje ją w głębokości o połowę mniejszej niż cała scena na co składają się 16 próbek.
Niestety ta technologia ma pewien mankament w postaci migotania, które dla niektórych osób może być zbytnio widoczne. W tym celu opracowano coś nowego, czyli SSAO+ renderujące cienie w pełnej rozdzielczości całej sceny. Tutaj niestety również nie jest idealnie, ponieważ wersja z "plusem" najzwyczajniej wymaga od nas większych mocy obliczeniowych, w związku z czym możemy utracić kilka klatek na sekundę gwarantując sobie lepszy wygląd.
Równie dobrze kojarzycie pewnie inny skrót HBAO, czyli Horizon Based Ambient Occlusion stosujące algorytmy renderujące pełną rozdzielczość korzystając jedynie z 4 próbek głębi. Tutaj również możemy znaleźć wersję z "plusem", ale tym razem taką na jeszcze większym wypasie, ponieważ stosuje ona aż 36 próbek kosztem dwukrotnie większego zapotrzebowania na moc obliczeniową.
Oczywiście to czysta teoria, którą musimy przełożyć na praktykę, w czym również SAPPHIRE operuje doskonale, prezentując nam poniższy wykres. To najlepiej przedstawia różnice w dwóch przykładowych produkcjach - Wiedźmin 3: Dziki Gon oraz Spliner Cell Blacklist.
W celu przeprowadzenia badań wykorzystaną następujący sprzęt: Intel Core i7-7700K @ 5 GHz, 2 x 8 GB DDR4 @ 2800 MHz, Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB, Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.2.1 oraz Windows 7 x64 SP1.
Producent proponuje zastosować HDAO, czyli High Definition Ambient Occlusion rozwiązanie stosowane pod kątem kart graficznych AMD, które mają zyskać lepiej zoptymalizowane cienie.
Dla wielu z nas, graczy nie różnica nie jest widoczna w wielu sytuacjach, w związku z czym przygotowano świetne, interaktywne porównanie, które możecie ujrzeć klikając na każde ze zdjęć stanowiące bezpośredni odnośnik:
Ambient Occlusion to technologia, która potrafi sprawić wyraźną różnicę przy wielu tytułach, pamiętać musimy jednak o tym, że lepszy obraz trzeba niekiedy okupić wydajnością. Oczywiście w grę wchodzi nie tylko moc naszego sprzętu, ale także zapotrzebowanie ze strony samej gry i jej optymalizacji. Przy dobrze zaprojektowanych tytułach spadek liczby animacji jest praktycznie znikomy, zatem wykorzystanie HBAO+ można uznać wręcz za obowiązkowe.
Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!
źródło: Informacja Prasowa
Komentarze [0]:Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu