Tamer Adas | 23 kwietnia 2023, 14:05
Jakiś czas temu na polskim rynku ukazała się książka [SERVICE], interesująca opowieść stanowiąca podsumowanie sporej drogi, jaką przeszło Rockstar Games, aby doczekać się współczesnego szacunku ze strony graczy oraz społeczności zgromadzonej wokół serii GTA. To właśnie ona rozbudzała wyobraźnię oraz powodowała, że liczne granice były przekraczane, budując standardy produkcji wielu aspektów gier z otwartym światem. Dzięki Wydawnictwu Open Beta możemy się dziś zapoznać z publikacją, która ukazuje, jak za kulisami odbywała się praca i czy faktycznie wszystko przebiegało niczym w życiu gwiazd Rocka. Jak potoczyła się ta historia i czy warto sobie ją współcześnie odświeżyć? Co za jej sprawą możemy odkryć?
W atrakcyjnym i odwołującym się do gier wydaniu książki zapoznać się możemy z początkami irlandzkiego studia, pracami nam Lemingami, kształtowaniem się zespołu, budującymi się relacjami, pierwszymi konfliktami czy sukcesami. Zaobserwować możemy, jak stawiane są pierwsze kroki, za którymi wykonywane są kolejne, jak wiele pojawia się kłopotów oraz jak trudny jest proces rozwoju i wchodzenia na wyższy poziom. W tym wszystkim toczą się osobiste oraz służbowe sukcesy, dramaty, kształtują lub zderzają się charaktery oraz swoją odwagą i bezkompromisowością tworzą super hity wpływające na graczy, branżę oraz społeczeństwo. Nie mogło zabraknąć także zagadnień dotyczących działań politycznych, które odbywały się wokół marki Grand Theft Auto.
Mniej zaznajomieni gracze mogą przypomnieć sobie wiele skandali, konfliktów oraz sporej konsekwencji, z jaką zespół Rockstar Games próbował przebijać kolejne ówczesne granice dotyczącego tego, czym są gry oraz jakie treści można prezentować. Powoli GTA zaczynało nie tylko jak Mortal Kombat budzić kontrowersje, ale także stało się fenomenem na skalę całego świata. Poprzez [SERVICE] poznać możemy amerykańską perspektywę oraz szereg zdarzeń, które nas tu w Europie zabawiały raczej jako ciekawostka, natomiast za oceanem wiązały się z konkretnymi działaniami, przesłuchaniami lobbingiem oraz koniecznością walki o swoje interesy. To być może właśnie ten aspekt najmocniej przekona do siebie czytelników, którzy otrzymują okazję poznania wydarzeń, rozgrywających się za tłem głośnych wypowiedzi kierowanych przez niegdyś znanego Jacka Thompsona.
Na przestrzeni, szczególnie ostatnich kilku lat, dostrzec możemy spore zmiany w zespole Rockstar Games, które funkcjonuje już w zasadzie w pełni bez swoich założycieli. Nowa ekipa ma się wyraźnie różnić od poprzedniej i pragnie nieco inaczej podchodzić nawet do swojego flagowego cyklu czy też sposób funkcjonowania firmy. Ta zbudowała sobie portfolio super hitów oraz uzyskuje sprzedaże, które mogą być porównywalne jedynie z całymi, konkurencyjnymi seriami. W ten sposób możliwe jest spokojne opracowywanie gier raz na wiele lat, o czym inne spółki mogą jedynie pomarzyć, w międzyczasie mogąc się pochwalić milionowymi czy miliardowymi przychodami i dynamicznie rozwijającą się społecznością spędzającą setki jak nie tysiące godzin na serwerach trybu wieloosobowego. Z tego też względy lektura [SERVICE] stanowi zapisek niezwykłej przeszłością oraz sytuacji w Stanach Zjednoczonych, polityce oraz samym studiu i branży gier. Z perspektywy efektów i konsekwencji możemy spojrzeć w przeszłość oraz wydarzenia, których wielu już nie pamięta...
Polskie wydanie [SERVICE] ma małe niedociągnięć w kwestii tłumaczenia, ale to zaledwie z dwie czy trzy literówki. To jednak nie kłopot, w przeciwieństwie do pewnej... aktualności treści książki. Młodsi gracze mogą mieć kłopot ze zrozumieniem tego, jak wielka presja otaczała Rockstar Games. Obecnie to gigant, marka sama w sobie znana z kontrowersji, ale na początku tak nie było, a budowanie takiej reputacji wiązało się z licznymi zdarzeniami. Dziś nieco trudno jest zrozumieć ich skalę, towarzyszące napięcie oraz emocje, które towarzyszyły wszystkim zaangażowanym w tworzenie serii Grand Theft Auto. O ile książka sprawnie przytacza faktyczne wydarzenia... o tyle młodzi mogą odnieść wrażenie, że chyba ktoś tutaj przesadza... a to przecież wszystko prawda!
Czy obecnie książka [SERVICE] może być ciekawą lekturą dla nowego pokolenia graczy? Moim zdaniem jak najbardziej, szczególnie z uwagi na wielkie zmiany, jakie miały miejsce w Rockstar Games. Publikacja nie powie nam w zasadzie nic o współczesnym zespole liderów, ale po pierwsze stanowi znakomity przegląd tego, jak zmieniał się legendarne studio deweloperskie, a z drugiej do czynienia mamy z zapisem przeszłości oraz sporych zmian dziejących się na oczach starszych pokoleń przed wieloma laty. Dziś można nawet nie odczuć tego, jak wiele wzięło się na siebie Rockstar Games i Take-Two Interactive. Współczesna branża gier oraz otoczka o niej jest drastycznie odmienna, a prezentowanie brutalnych scen czy nagości nie szokuje, to wszystko... stało się powszednie. Co prawda co jakiś czas powracają dyskusje powiązujące przemoc w produkcjach do faktycznych zdarzeń, ale to już absolutny margines, wynikający często z głupoty oraz chęci "ugrania" czegoś. Jacked to kawałek niezłej opowieści oraz książka, umożliwiająca przeniesienie się w przeszłość oraz przypomnienie sobie, co miało miejsce jeszcze nie dawno i jak dojrzewał odbiór gier jako pełnoprawnego, dorosłego medium.
Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!
Komentarze [0]:Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu