SAPPHIRE po raz kolejny zdecydował się zaprezentować swój poradnik, który tym razem został poświęcony Głębi Ostrości (Depth of Field) i jej efektowności.
"Głębia Ostrości" szczególnie w ostatnim czasie uzyskała istotności, w związku z czym w poniższym tekście znajdziecie sporo cennych informacji dotyczących tej technologii.
Rozpocznijmy od tego, że gry wykorzystują kamery oparte na modelu obiektu otworkowego w związku z czym obraz nie jest równie ostry w każdym miejscu, gdyż "uwaga" skupiona jest na punkcie obieranym na co dzień przez soczewkę ludzkiego oka. Filmowe doświadczenie stara się symulować głębie, lecz struktura gry wymaga podjęcia odpowiednich udoskonaleń poprzez symulowanie rozmycia.
Jako efekt post-procesowy osiągany jest poprzez kładkę na wyrenderowaną scenę poprzez m.in.
Gaussian DoF - Wprowadza rozmycie, stosuje filtr Gaussa oraz nie stosuje do tego dużych zasobów obliczeniowych.
Bokeh DoF - To rozwiązanie bazuje na quadach teksturowych analizujących narzędzia do definiowania efektu tworzonego przez soczewkę kamery, przy czym to zajęcie wymaga już sporych nakładów mocy. Jednakże jest ku temu dobra wiadomość, gdyż jego zastosowanie objawia się przede wszystkim przy przerywnikach w związku z czym renderowany obraz stanowi 25% oryginały.
Circle DoF - Tutaj mamy do czynienia z najnowszym rozwiązaniem mniej zasobożernym, które potrafi dać podobne efekty do wspomnianego Bokeh DoF
Efekt głębokości uzyskiwany jest na trzech warstwach (bliska, daleka oraz centralny punkt), przetwarzana jest a następnie łączona w ramach efektu końcowego. Tenże uzyskuje się poprzez wymieszanie nierozmytych scen nierozmycie punktu centralnego, dołożenie bliskiej lub dalekiej warstwy z obszarami przejściowymi oraz wymieszaniem tego liniowo z nierozmytą sceną na podstawie położenia.
Platforma testowa:
Intel Core i7-7700K @ 5 GHz
2 x 4 GB DDR4 @ 3200 MHz
Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB
Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2
Windows 10 x64 AU
"Głębia Ostrości" naprawdę potrafi wpłynąć na wydajność ze względu na swoje zaawansowanie, co często sprawia, że wykorzystywanie odbywa się tylko przy przerywnikach filmowych, gdzie zazwyczaj znaleźć możemy odpowiednie zasoby. Efekt nie zawsze jest taki sam, ale często pozwala nam na uzyskanie wyraźnie lepszej grafiki.
Wykorzystywanie "Głębi Ostrości" pozwoli nam zwiększyć filmowego doświadczenie gier sprawiając, że przy poświęceniu pewnej ilości zasobów i mocy obliczeniowej uda nam się uzyskać spory wzrost jakości i niezły efekt końcowy.
To, że czasami fajnie wygląda i nie zabiera fps za wiele nie znaczy, że trzeba używać. Czasami DoF wygląda fatalnie i potrafi rozmazać obraz, że ledwo co widać.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Ciekawe takie zabiegi a'la filmowe.