Gry wideo kojarzone są z negatywnymi odczuciami i rozgrywką, która nie może wiele zaoferować. Jak jednak mogą pozytywnie wpływać na dzieci i nastolatków?
Na przestrzeni lat ze względu na swoją specyfikę oraz niespotykaną wcześniej interaktywność, gry wideo dorobiły się zazwyczaj negatywnej opinii, która dopiero po wielu latach przekształciła się w neutralne podejście. Na przestrzeni lat twórcy gier byli w stanie uzyskać świetne efekty, dzięki czemu ich tytuły zaczęły nieść ze sobą znacznie większą ilość zalet, o których dziś możemy pomówić w ramach poniższego tekstu.
Granie i elementy z nimi związane są już dość szeroko wykorzystywane jako narzędzie do wspomagania nauki, dzięki czemu jako użytkownicy możemy cieszyć się z niezłej jakości. Coraz częściej można skorzystać z bardzo dobrych rozwiązań, które nie tylko edukują na dany temat, ale także dostarczają nam sporo zabawy. Niezłym przykładem tego jest chociażby Coffee Noir, poruszające temat zarządzania wykorzystując do tego kawę, nieco wiedzy o niej oraz przyjemny detektywistyczny charakter dostępnej wewnątrz fabuły.
Jeżeli mówimy i myślimy o klasycznych grach nie projektowanych jako narzędzie to bez wątpienia swoją uwagę można kierować ku wielu strategii, które nie tylko oferują nam okazję do rozwijania umiejętności taktycznych, planowania, testowania stworzonych kreatywnych strategii oraz realizowania ich z użyciem sporej zręczności wraz z próbą łączenia ze sobą błyskawicznego reagowania na to co się dzieje na ekranie. Zapomnieć nie sposób także o wielu okazjach do nauczenia się jak sobie radzić z problemem, często dysponując określonymi zasobami i możliwością ich zdobycia. W ten sposób młodzież może uczyć się analitycznego myślenia wraz z możliwością samodzielnego zmierzenia się z rozwiązaniem tej kwestii.
Wiele tytułów z tego gatunku osadzonych jest w ramach historycznych realiów, dzięki którym możemy trochę więcej dowiedzieć się na temat geopolitycznej charakterystyki, dostępności zasobów oraz możliwości, które możemy wykorzystać na wiele sposobów.
W ostatnich latach Ubisoft położył bardzo duży nacisk na edukacją historyczną, szczególnie z uwagi na serię Assassin's Creed, która co prawda skierowana jest do dorosłych graczy, jednakże w Assassin's Creed Origins czy Assassin's Creed Odyssey dostępny jest tryb Discovery Tour stanowiący wirtualne muzeum z wielkim i bardzo szczegółowym odwzorowaniem realiów historycznych.
W ostatnich latach bardzo popularne stały się tytuły oraz tryby kooperacyjne, dzięki którym wraz z innymi graczami staramy się współpracować. Bez tego nie będziemy mogli wygrać, w związku z czym krok po kroku staramy się znaleźć najlepsze rozwiązania próbując także osiągnąć określone cele.
Dzięki popularności gier typu survival, gdzie konieczne jest nauczenie się jak przetrwać, powstały zupełnie nowe tytuły nastawione także na kreowanie różnego typu rzeczy. Najlepszym tego przykładem jest Minecraft, który szczególnie zauważalny jest w przypadku trybu kreatywnego z masą możliwości kreowania imponujących budynków czy miejsc. Ponadto możemy stworzyć szereg mechanik, które bazują także na programowaniu. Tego typu kwestię znajdziemy również w Autonauts, dzięki któremu będziemy mogli na bardzo dziecięcym poziomie poznać proces produkcyjny znany chociażby z przemysłu i fabryk, gdzie dochodzi krok po kroku do funkcjonują procesy.
Mniejszą popularnością, skierowaną raczej ku doroślejszym użytkownikom są takie produkcje jak chociażby Dreams, gdzie możemy się cieszyć z możliwości stworzenia swojej własnej gry. Z racji, że jest to w gruncie rzeczy platforma, to otrzymujemy do dyspozycji szereg różnorodnych narzędzi, dzięki którym mamy pełną swobodę działania oraz możliwość cieszenia się możliwością realizowania się w kreatywny sposób.
To oczywiście jedynie garść przykładów produkcji, które w jakimś stopniu mogą zaoferować nam większą dawkę wiedzy czy umiejętności. Znajdziemy w szerokim spektrum gier także tytuły oferujące dogłębne spojrzenie na pojawiające się problemy czy niebezpieczeństwa jak chociażby z Indygo poświęcone tematowi depresji czy That Dragon, Cancer przedstawiające historię pary tworzącej gry, której dziecko zmaga się z nowotworem.
Chciałbym przy okazji powyższego wpisu, zaprosić Państwa (rodziców oraz opiekunów) do prowadzonego przeze mnie obecnie badania, poświęconego wpływowi technologii na dzieci.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu