Firma SAPPHIRE po raz kolejny dostarcza nam sporo ciekawych informacji, tym razem wspólnie dowiemy się czegoś nowego odnośnie popularnego ostatniego HDR-a.
Technologia znana jako HDR pojawiła się w grach już przy okazji bibliotek DirectX 9.0. jednakże oznacza ona coś zupełnie innego, aniżeli to co kojarzymy chociażby z wyświetlanego na telewizorze obrazu HDR (High Dynamics Range). W przypadku tego typu produkcji mówimy raczej o HDRR (High Dynamic Range Rendering).
HDDR umożliwia nam na przestawienie detali tak, aby uniknąć ich zniknięcia w wartościach kontrastu (0,0 dla czerni i 1.0 na czystą biel). HDR zajmuje się także poprawą odbić, refrakcji czy generalnej interakcji źródła światła z powierzchnią przezroczystą. Efekt bardzo dobrze jest widoczny w przypadku wody, która działa podobnie do szkła, lecz ze względu na swój ruch umożliwia nam dokładne przyjrzenie się tej funkcji.
Do działania wykorzystywane są bitowe liczby całkowite, które wraz z kolejnymi wersjami (zaczynając od "8") pozwalały uzyskać coraz lepsze efekty, jednocześnie oferując nam szersze wykorzystanie palety barw i odcieni. Monitory w wyjątkowych sytuacjach mogą okazać się ograniczeniem, co najlepiej załagodzi bloom oraz tone mapping.
Gry ze wsparciem HDRR (natywnie):
• Half-Life 2: Episode One
• Half-Life 2: Episode Two
• Half-Life 2: Lost Coast
• Crysis
• Crysis 2
• Colin McRae: DiRT
• Test Drive Unlimited
• Gothic 3
• The Elder Scrolls IV: Oblivion
• Far Cry 2
• Euro Track Simulator
• Splinter Cell Double Agent
To jednak nie wszystko, ponieważ często stosowanym zabiegiem są specjalne patche (szczególnie w tej generacji) oraz... mody dodawane przez graczy. Pytanie brzmi czy dodanie HDR będzie miało wpływ na wydajność? Przekonajmy się:
Platforma testowa:
• Intel Core i7-7700K @ 5 GHz
• 2 x 4 GB DDR4 @ 3200 MHz
• Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB
• Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2
• Windows 10 x64 AU
Wyniki jasno wskazują, że rzadko który tytuł wymaga wielkich dodatkowych zasobów, a mówimy tutaj również o zastosowaniu jedynie moda, a nie pełnoprawnej aktualizacji czy oficjalnego wsparcia. Co ciekawe, są też takie tytułu jak chociażby Euro Truck Simulator, w których wielu graczy decyduje się rezygnować z tej funkcji uznając ją za obniżającą wręcz wartość dla oprawy wizualnej.
Oto kilka interaktywnych przykładów, które doskonale zobrazują Wam jak HDR potrafi wpłynąć pozytywnie w szczególności na starsze tytuły.
Super materiał, naprawdę duży plus za niego.
Jak dla mnie to wszystko się ze sobą lepiej komponuje, współgra ze sobą ale to indywidualna kwestia każdego z nas.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Super materiał, naprawdę duży plus za niego. Jak dla mnie to wszystko się ze sobą lepiej komponuje, współgra ze sobą ale to indywidualna kwestia każdego z nas.