Seria gier Agatha Christie - opis, kolejność, rozgrywka i mechanika, najlepsza z serii. Kolejny cykl detektywistyczny!

lubiegrac publicystyka Seria gier Agatha Christie - opis, kolejność, rozgrywka
Seria gier Agatha Christie - opis, kolejność, rozgrywka i mechanika, najlepsza z serii. Kolejny cykl detektywistyczny!



Agata Dudek | 31 marca 2021, 18:00

Seria gier Agatha Christie - opis, kolejność, rozgrywka i mechanika, najlepsza z serii. Kolejny cykl detektywistyczny! Co wiemy o całej przygodowej serii?

Kontynuujemy przygodowe serie, po Sybierii, Black Mirror, Runaway czy serii Broken Sword, przedstawiamy gry, która bazują na kryminałach najbardziej znanej pisarki, Agathy Christie. W serii znajdziecie zarówno klasyczne przygodówki, ale i te skupione na rozgrywce hidden – object, polegającej na poszukiwaniu ukrytych przedmiotów w lokacjach.

Seria Agatha Christie – przegląd serii 

Agatha Christie w swoim dorobku ma zarówno powieści kryminalne, zbiory czy pojedyncze opowiadania. Wszyscy znany wykreowaną przez nią postać Herkulesa Poirota, który pojawił się w przygodówkach inspirowanych książkami autorki. Choć powieści Christie jest naprawdę sporo, to gier powstałych na jej bazie gracze otrzymali zaledwie kilka, a część ich to nie klasyki point and click, a typowe hidden-object. Przyjrzymy się zatem całej serii.

Przygoda z grami opartymi na książką pisarki zaczyna się w roku 2005, kiedy to dzięki studiu AWE Productions otrzymaliśmy pierwszą grę z serii. Była to klasyczna przygodówka, bardzo mocno skupiona na detektywistycznym dochodzeniu, o tytule Agatha Christie: I nie było już nikogo. Gra w większości rozgrywki stanowiła wierne odtworzenie książkowej fabuły, choć nie zabrakło w niej pewnych zmian, o których napiszę później.

Agata i nie bylo już nikogo 

Rok później, w 2006 roku otrzymaliśmy kolejną grę z serii, o tytule  Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expresie, stworzoną przez to samo studio, AWE Productions. Podobnie jak jej poprzedniczka, i ta gra bazowało na powieści, skupiała się na klasycznej rozgrywce, przede wszystkim dochodzeniu i pojawił się w niej znajomy z książki, detektyw Herkules Poirot. 

W kolejnym roku gracze, dzięki studiu Oberon Games, mogli zmierzyć się z kryminalną zagadką, którą musiał rozwiązać znany belgijski detektyw, w grze o tytule Agatha Christie's Death on the Nile. W przeciwieństwie to poprzedniczek, nie było to klasyczne „wskaż i kliknij” a gra casualowa, polegająca na zagadkach, eksploracji, ale przede wszystkim poszukiwaniu przedmiotów ukrytych w  przeróżnych lokacjach.

Po odskoczni w postaci hidden-object, w tym samym roku pojawiła się kolejna część, klasyczna przygodówka kryminalna od studia AWE Productions, której tytuł brzmiał  Agatha Christie: Zło, które żyje pod słońcem. Gra w klimacie dwóch poprzednich tytułów od tego dewelopera, przedstawiała się pod względem rozgrywki niemal tak samo, po raz kolejny pozwalając nam przeprowadzić śledztwo wcielając się w Herkulesa Poirota.

Rok 2008 przyniósł kolejne przygodowe hidden – object autorstwa studia Oberon Games, której tytuł brzmiał: Agatha Christie: Peril at End House. Podobnie jak poprzedniczka od tego twórcy, tak i ta skupiała się na fabule, eksploracji, mini-grach i poszukiwaniu przedmiotów skrzętnie ukrytych w lokacjach. I tym razem kierowaliśmy naszymi poczynaniami wcielając się w detektywa Poirota. 

Morderstwo na Nilu 

Na kolejną grę z serii czekaliśmy aż do 2016 roku, kiedy to na growym rynku pojawiła się klasyczna przygodówka point and click, dzieło studia Tower Five, której jedną z wydawców było studio Microids. Tytuł gry brzmiał Agatha Christie: the ABC Murders i była to klasyka przygodowa, w której nie tylko eksplorowaliśmy i prowadziliśmy rozmowy, ale mierzyliśmy się ze sporą ilością zagadek, po raz kolejny przejmując kontrolę nad Herkulesem Poirotem. 

Seria Agatha Christie – klasyka przygodowa „wskaż i kliknij”, coś o fabule

Seria gier bazująca na znanych, niezwykle cenionych książkach Agathy Christie, w świecie gier podzielona została na klasyki przygodowego gatunku, czyli typowe point and clicki i przygodówki hidden – object.

To na pierwszych z nich skupię się najpierw opisując ich wątek fabularny, rozdzielając te dwa gatunki grubą kreską, bo bardzo się od siebie różnią. Zacznijmy od pierwszej gry z serii klasyki przygodowej, czyli Agatha Christie: I nie było już nikogo.

Pierwsza odsłona serii, przy której tworzeniu pracował Lee Sheldon, odpowiedzialny także za dodatek do Myst - URU: Ages Beyond Myst, była żywo związana z książką, zabierając graczy na Wyspę Murzynków, gdzie przez tajemniczego gospodarza była zaproszona grupa dziesięciu osób. Każda z nich miała jakieś problemy ze sobą i każda ginęła w podejrzanych okolicznościach.

Kolejna odsłona serii, będąca klasyką przygodową, o tytule Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expresie, czerpała inspiracje z książki pisarki, o takim samym tytule i zabierała graczy do sławnego, tytułowego pociągu. Tym razem w grze pojawił się belgijski detektyw, Herkules Poirot, który przy pomocy pracownicy pociągu, Antoinette próbował rozwiązać zagadkę śmierci, a raczej zabójstwa jednego z pasażerów, nie cieszącego się wielką popularnością.

Kolejna gra z serii tradycyjnych „wskaż i kliknij”, o tytule Agatha Christie: Zło, które żyje pod słońcem opierała się na książce znanej pod kilkoma tytułami: Hotel na wybrzeżu, Zło czai się wszędzie oraz Zło, które żyje pod słońcem i po raz kolejny pozwalała przejąć kontrolę nad detektywem Poirotem, który zajmował się sprawą morderstwa aktorki, Arleny Marshall, borykając się z nie lada wyzwaniem.

Orient Express 

Nie związana z wspomnianą serią, ale także wchodząca w jej skład Agatha Christie: ABC Murders, ponownie jak jej poprzedniczki także czerpała swoje inspiracje z książki pisarki, o takim samym tytule. Ponownie jako Herkules Poirot, wraz z przyjacielem mierzyliśmy się z wyzwaniem, jakie rzucił detektywowi tajemniczy adresat i morderca, mordujący, zgodnie z listem, według kolejnych liter alfabetu. 

Seria Agatha Christie – przygodowe hidden – object, także coś o fabule 

Pozostała dwie gry z pięcioczęściowego zestawu, to już wspomniane przygodówki z elementami szukania ukrytych obiektów w lokacjach, typowe gry casualowe, stanowiące odskocznię od tego do czego przyzwyczaiły graczy klasyki.

Pierwsza z nich, o tytule Agatha Christie's Death on the Nile, dostępna tylko w języku angielskim, to gra inspirowana powieścią Śmierć na Nilu. Wierna kopia książki, wzbogacona o mini-gry i przeszukiwanie lokacji z ukrytymi obiektami, pozwalała na ponownie wcielenie się w Herkulesa Poirota. Akcja rozgrywająca się w Egipcie, na statku wycieczkowym, skupiała się na pewnej bogatym małżeństwie, a wkrótce śmierci kobiety. 

Peril 

Druga z tego samego cyklu, Agatha Christie: Peril at End House, także dostępna jedynie w języku angielskim, była i jest wierną kopią jej poprzedniczki. Gra skupiała się na casualowej rozgrywce, z poszukiwaniem przedmiotów, ponownie na książkowym odpowiedniku, tym razem na powieści Samotny dom. Przejmując kontrolę nad detektywem Poirotem, który wraz ze swym przyjacielem, Arturem Hastingsem zajmowała się dziwnym przypadkiem młodej kobiety, która cudem wymknęła się śmierci, i to aż cztery razy. 

Seria Agatha Christie – mechanika, sterowania, sposób rozgrywki

Na temat mechaniki gry i jej rozgrywki, miałam już okazję wspominać. Wiemy zatem, że w serii znajdziemy cztery gry z rozgrywką nastawioną na typowe czynności przygodowe. Zarówno w  Agatha Christie: I nie było już nikogo, jak i  Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expresie, Agatha Christie: Zło, które żyje pod słońcem oraz Agatha Christie: The ABC Murders skupiały się na eksploracji, licznych rozmowach i łamigłówkach, głównie przedmiotowych, ale i także bardziej logicznych. 

A ile w pierwszej grze z serii przyszło nam kierować bohaterem nam nieznanym, próbującym powstrzymać mordercę, to w kolejnych, był to już znany książkowy detektyw, Herkules Poirot. Gry z nim nabrały zdecydowanie pełniejszego wyrazu, stały się nieco trudniejsze, ciekawsze, a zagadki nieco bardziej złożone. 

Zlo  

Nieco lepiej pod względem mechaniki, ilości zagadek i czynności przedmiotowych i logicznych, prezentowała się ostatnia, najmłodsza gra z serii, czyli  Agatha Christie: The ABC Murders, w której do wykonania było naprawdę sporo zadań, a zbierane punkty, jakie gra nam dodawała, były często, za pierwszym podejściem do gry, niemożliwe do uzbierania. 

Zupełnie inny rodzaj zabawy miały do zaoferowania dwie gry z gatunku hidden – object, które choć bazujące na książkach, wpisywały się w nurt casualowych produkcji. Oprócz rozmów, eksploracji i innych czynności, gracze przeszukiwali lokacje, szukając przedmiotów z listy i mierzyli się w prosty, na ogół, mini grami.

Te dwie gry praktycznie nie różniły się między sobą niczym szczególnym. Obydwie stanowiły istotę tego gatunku, nie oferowały języka polskiego, czyli polskiego tłumaczenia i były niezwykle prostymi przygodówkami, dla tak zwanych okazjonalnych graczy, które w naszym kraju, nie zyskały na popularności.

Seria Agatha Christie – najlepsza/najgorsza gra (subiektywnie), moje podsumowanie

Seria Agatha Christie, pod względem growym nie należy niestety do moich ulubionych i jeśli miałabym ją oceniać i odpowiedzieć, która jest tą najlepszą, a która najgorszą, to byłoby mi niezwykle trudno.

Osobiście nudziłam się jak mops przy Agatha Christie: I nie było już nikogo, która na domiar złego posiadała, w moim przypadku mnóstwo błędów i niedoróbek. Lepiej sprawa prezentowała się w dwóch kolejnych produkcjach, bo z racji na Poirota, były one pełne życia, ciekawsze i dłuższe, ale i te produkcje nie pociągały fabułą i daleko im było do książkowego pierwowzoru. Także i one posiadały techniczne błędy i bugi. 

Jedną z najlepszych gier z opisywanej przeze mnie serii, według mnie, oczywiście, jest jej część ostatnia,  Agatha Christie: The ABC Murders, którą wielu nie łączy w całość z jej poprzedniczkami. To jedna z takich gier od której nie wiało nudą, a wiele czynności o przeróżnym stopniu trudności, stanowiło pewne przygodowe wyzwanie. 

Na temat dwóch gier casualowych trudno mi się wypowiadać, bowiem nie miałam przyjemności w nie grać i nie sądzę, żeby się to miało zmienić. Były i są to klasyczne produkcje w tym stylu, jakich na growym rynku nie brakuje. 

Jakie gry wchodzą w skład przygodowej serii Agatha Christie?

  • Agatha Christie: I nie było już nikogo (Agatha Christie: And Then There Were None) - 2005 (PC), 2008 (Wii);
  • Agatha Christie: Morderstwo w Orient Expresie (Agatha Christie: Murder on the Orient Express) - 2006 (PC), 2008 (pudełko PL);
  • Agatha Christie's Death on the Nile - 2007 (PC);
  • Agatha Christie: Zło, które żyje pod słońcem (Agatha Christie: Evil Under the Sun) - 2007 (PC), 2008 (Wii);
  • Agatha Christie: Peril at End House - 2008 (PC);
  • Agatha Christie: The ABC Murders - 2016 (PC, XONE, PS4, AND, iOS), 2020 (Switch).

 

Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!

Komentarze [0]:
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners