nocarz | 3 października 2017, 16:00
Zastanawialiście się kiedyś, jak bardzo można jeszcze poprawić grafikę w grach wideo? Otóż wraz z wprowadzeniem na rynek kart graficznych opierających się i korzystających z bibliotek DirectX 11, została wprowadzona teselacja, czyli technologia poprawiająca wygląd gier oraz jej szczegółowość.
Dzięki niej gry wideo stają się jeszcze bardziej realistyczne i bliżej im do rzeczywistości. Zacznijmy jednak od wyjaśnienia jak działa owa tajemnicza teselacja. Twórcy gier próbują stworzyć niesamowite obrazy w 3D, a te z kolei składają się z siatek wielokątów. Im więcej jest tych wielokątów, tym obliczenia są bardziej wymagające, ale pokazywany obiekt zyskuje na szczegółowości. Bardzo dobrze możemy to zobaczyć na przykładzie złożonych brył jak np. ciało człowieka. Dzięki zastosowaniu teselacji nawet ściana z cegieł zyska swoje szczegóły i chropowatość powierzchni.
Tak więc teselacja to zagęszczanie wielokątów, jednak jest to pierwszy krok do bardziej skomplikowanego procesu. Kolejnym jest mapowanie przemieszczeń, które polega na przemieszczaniu wierzchołków wielokątów wcześniej zagęszczonej siatki. Dzięki temu można policzyć spoiny w ścianie, a cegły będą z niej wystawać jak w rzeczywistości. Gdyby teselacji nie było, to wymodelowanie takiego obiektu zajęłoby mnóstwo czasu i byłoby bardzo trudne.
Technologia ta może być dynamiczna co oznacza, że zbliżając się do ściany siatka coraz bardziej się zagęszcza. Po raz pierwszy teselacja pojawiła się w 2001 roku jako technologia Trueform, stworzona przez jeszcze firmę ATI, a można było ja aktywować w takich grach jak:
Efekt teselacji wbrew obiegowym opiniom na nowoczesnym sprzęcie nie wpływa znacząco na wydajność. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to intensywne wykorzystywanie efektów graficznych. Poniżej na przykładzie platformy testowej możecie zobaczyć jak to rozwiązanie wpływa na wydajność.
Do testu teselacji wykorzystano:
W popularnych grach wideo ciężko jest dostrzec różnice pomiędzy włączoną teselacją a wyłączoną. Dlatego efekt najlepiej można zaobserwować w teście Unigine Heaven w trybie DirectX 11.
Podsumowując, efekty teselacji nadal są ledwo zauważalne, a to wiąże się z małym obciążeniem komputera. Natomiast posiadacze mocnych maszyn mogą aktywować filtrowanie aniztropowe, antyaliasing oraz SSAO I mając nadal rezerwę wydajności, będą mogli cieszyć się w pełni dodatkowymi, choć nie widocznymi na pierwszy rzut oka detalami. Pod adresem Saphire Nation możecie obejrzeć efekt teselacji między innymi w Crysis 2, Metro Last Light czy Hitmanie Rozgrzeszenie.
Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!
źródło: Informacja prasowa fot. Rene z Pixabay
Komentarze [0]:Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu