Valve Steam Machine z 8 GB VRAM - wystarczy na współczesne gry AAA?

lubiegrac news Valve Steam Machine z 8 GB VRAM - wystarczy na współczesne gry AAA?
Valve Steam Machine z 8 GB VRAM - wystarczy na współczesne gry AAA?



redakcja | 16 listopada 2025, 18:00

facebook banner

Valve właśnie zaprezentowało Steam Machine z grafiką opartą na pół-customowym procesorze AMD RDNA 3 i 8 GB pamięci VRAM. Ten krok wywołuje mieszane reakcje wśród graczy i ekspertów, zwłaszcza wobec wymagań najnowszych tytułów AAA.

Przeczytaj także:

Steam Machine wyposażono w procesor AMD Zen 4 (6 rdzeni, 12 wątków) i kartę graficzną z 28 jednostkami obliczeniowymi RDNA 3 o szczytowym taktowaniu ok. 2,45 GHz oraz 110W TDP. Chociaż Valve chwali się obsługą rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę, to jest to możliwe dzięki technice AMD FSR, a sama karta radzi sobie głównie z rozdzielczością 1080p.

Do dyspozycji użytkownika oddane zostanie 16 GB RAM DDR5 wraz z 8 GB VRAM GDDR6. Łącznie sprzęt będzie korzystał z systemu SteamOS 3 oparty na Arch Linux oraz trybu desktopowego KDE Plasma. Porty obejmują m.in. DisplayPort 1.4 wspierający do 8K przy 60 Hz, HDMI 2.0, USB-A i USB-C oraz Gigabit Ethernet.

Wydajność i porównanie z konsolami

Porównując Steam Machine z PlayStation 5 i Xbox Series X, model Valve wypada przeciętnie. Mimo większej teoretycznej mocy obliczeniowej GPU (~17,27 TFLOPS), jego pamięć VRAM wynosząca 8 GB jest skromniejsza niż w konsolach konkurencji (16 GB i 10 GB). To może skutkować obniżoną jakością tekstur i ograniczeniami w najnowszych tytułach AAA.

Valve nie ukrywa, że Steam Machine nie ma być konkurentem dla high-endowych PC, lecz bardziej integralną częścią ekosystemu SteamOS. Poprzednia generacja Steam Machine otrzymała krytykę za wysoką cenę i słabą kompatybilność gier, dlatego cenę nowego sprzętu zapowiedziano jako konkurencyjną względem składania podobnego komputera.

Co z przyszłością starszych GPU?

Interesujący aspekt Steam Machine to możliwość podtrzymania przydatności starszych kart graficznych o ograniczonej pamięci VRAM. Valve ma wpływ na twórców, co może sprawić, że gry będą optymalizowane pod 8 GB pamięci, ułatwiając dostęp dla graczy dysponujących sprzętem z gorszymi parametrami.

„Steam Machine nie jest rywalem PC, a raczej konsolowym uzupełnieniem” – komentują eksperci, jednak w segmencie konsolowym może nie sprostać oczekiwaniom wymagających graczy szukających wysokiej wydajności.

Premiera Steam Machine planowana jest na początek 2026 roku. Jej rzeczywiste możliwości i przyjęcie przez rynek pozostają kwestią otwartą, zwłaszcza że konkurencja wciąż oferuje mocniejsze podzespoły.

Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!

Komentarze [0]:
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners