Tamer Adas | 2 października 2020, 01:20
PlayStation Studios to nowa nazwa, pod którą kryją się wszystkie należące do Sony Interactive Entertainment studia deweloperskie. Jakie zespoły wchodzą w skład? Kiedy powstały? Jaki był termin ich przejęcia? Jaka jest ich historia oraz działalność? W poniższym wpisie znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje!
Przy okazji PlayStation 5 Showcase 2020 dowiedzieliśmy się, że studia wewnętrzne Sony będą nosić wspólną nazwę PlayStation Studios, stając pod jednym wspólnym, ogólnym sztandarem. Jest to na swój sposób odpowiedź na kształtujący się skład studiów konkurencji w postaci Xbox Game Studios. To właśnie pod tę nazwą, społeczność będzie mogła sprawnie rozpoznać ekskluzywne produkcje, wychodzące wprost z serca japońskiej korporacji.
W poniższym zestawieniu wpierw ujrzycie krótką rozpiskę (w kolejności alfabetycznej), a następnie większe rozwinięcie (które będzie rozwijane, jeżeli pojawią się jakieś zakupy Sony) w kolejności subiektywnej, wynikającej zazwyczaj z wielkości czy skali dokonań.
Obecnie (stan na końcówkę 2022 roku) w gronie studiów PS Studios wchodzi aż 22. samodzielne studia, odpowiedzialnych za własne projekty czy marki wydawane przez growy dział Sony. W ramach części z nich posiada kilka wewnętrznych zespołów deweloperskich, opiekujących się danymi markami czy jedynie wspierającymi główne zespoły poprzez swoją pracę czy przygotowanie konwersji na inne platformy (PC). Od 2022 r. mamy do dyspozycji także zespoły odpowiedzialne za przeniesienie znanych postaci czy całych IP na urządzenia mobilne.
Jedno z najbardziej znanych studiów Sony wbrew pozorom nie było założone przez poprzedników SIE, gdyż zostało tylko i wyłącznie przejęte w 2001 roku, co okazało się znakomitym ruchem, który do niedawna wydawał się być idealną synergią pomiędzy Sony, studiem, a graczami.
Jakiś czas temu Ghost of Tsushima okazał się jedną z najlepszych gier na PlayStation 4, potwierdzającą, że przejęcie w 2011 roku był kolejnym "strzałem w dziesiątkę", który dzisiaj przynosi coraz większe i lepsze efekty.
Założone w 1999 roku studio na przestrzeni wielu, wielu lat zdobyło wielką sympatię graczy głównie ze względu na cykl God of War który ma powrócić z God of War Ragnarok, być może ponownie zapewniający znakomitą porcję zabawy.
W 1993 roku założono Japan Studio, studio które obecnie zajmuje się wsparciem oraz pomniejszymi projektami, które jednak na przestrzeni lat zdumiewały. Tak było ostatnio przy okazji Bloodborne oraz The Last Guardian. Studio na początku 2021 roku zostało oficjalnie zamknięte, a cała japońska ekipa została rozwiązana.
Mistrzowie symulatorów wyścigowych od 1998 roku oferują graczom znakomicie przyjmowaną serię Gran Turismo, która na przestrzeni wielu lat zmagała się z lepszymi oraz gorszymi chwilami, wciąż kryjące w sobie jednak styl, szacunek oraz niezwykłą pasję właśnie do wyścigów i ich otoczką.
Być może mało kto z Was wiedział w ogóle, że takie San Mateo Studio istnieje, a mowa jest tutaj o zespole deweloperskim powstałym w 1998 roku, mającym za swoimi plecami udział przy takich hitach jak Syphon Filter, Jak & Daxter, Sly Cooper czy Ratchet & Clank. Jest to także studio, dzięki któremu mogliśmy się zapoznać ze świetnie przyjętym Farpoint.
San Diego Studio to kolejna mało znana ekipa, która należy do Sony od 2001 roku, zajmując się od tego czasu cyklem MLB The Show, czyli propozycji stawiającej na baseball.
Niezwykle długo gracze musieli oczekiwać na oficjalne potwierdzenie wykupienia ekipy Bluepoint Games, znanej doskonale z wielu wydanych w ostatnich latach odświeżeń o Shadow of the Colossus oraz genialnym odnowieniu Demon's Souls nie wspominając. Doświadczone studio dołączyło do PS Studios, oferując to, co najlepsze: staranność, przywiązanie do detali oraz niezwykle wysoką jakość!
Zespół deweloperski z Londynu na przestrzeni lat uczestniczył pry wielu projektach, w tym przy cyklu SingStar, dając graczom niedawno świetną strzelankę VR-ową w postaci Blood & Truth.
Od 2005 roku w ramach ówczesnego PS Studios znajduje się także ekipa deweloperska, odpowiedzialna za dwie mocne serie gier - Killzone oraz Horizon, które obecnie są wręcz bezcenne, za co odpowiada właśnie studio z Holandii.
Przeczytaj także: Co szykuje PlayStation Studios w 2022 roku? - Studia Sony mają kilka ciekawych nowości na kolejne miesiące!
2010 rok był rokiem przejęcia Media Molecule, zespołu deweloperskiego, który od czasu Little Big Planet oraz Teraway przekształcił się w kierunku hitowego Dreams, który może Japońskiej korporacji zapewnić masę sukcesów.
Przejęte w 2000 roku Bend Studio znane było z Syphon Filterm, by następnie zajmować się tytułami chociażby na PlayStation Portable oraz PlayStation Vita, powracając kilka lat temu ze swoim Days Gone, które okazało się naprawdę dobrą grą.
Być może nikt z Was nie zauważył, że w 2014 roku założono studio Pixelopus , które poznaliśmy lepiej za sprawą ślicznej, artystycznej gry Concrete Genie, będący dotychczas niezłym debiutem. Ekipa ma wnieść sporo oryginalność i artyzmu do całego portfolio studiów Sony.
Na koniec pozostawiłem sobie mocno się obecnie trzymające Insomniac Games, odpowiadające za cykl Marvel's Spider-Man oraz za wspomnianego już Ratcheta & Clanka z ich kosmicznymi przygodami. Wielki zakup w 2019 roku był w pełni logiczny, zrozumiały i jak już wiemy świetny, co pewnie jeszcze nie raz ujrzymy!
Zakupienie zespołu Firesprite Games to wbrew pozorom naprawdę duża transakcja Sony Interactive Entertainment, twórcy The Playroom, The Playroom VR czy Run Sackboy! Run; są w rzeczywistości naprawdę rozbudowaną firmą, zawierającą bardzo dużą ilość pracowników (przeszło 250 osób z prowadzoną od dłuższego czasu szeroką rekrutacją).
Studio Fabrik Games dość nietypowo dołączyło do zespołów PlayStation Studios, ponieważ doszło do przejęcia... ze strony -pozyskanego nieco wcześniej Firesprite. W ten też sposób studio odpowiedzialne za pomoc Firesprite Limited przy The Persistence znalazło się w mocnym gronie.
Oficjalne dołączenie do rodziny wewnętrznych studiów Sony w przypadku wydawało się jedynie formalnością. Housemarque to ekipa jednoznacznie kojarząca się z Sony, a ich ostatni projekt w postaci Returnal był jedynie potwierdzeniem doskonałej współpracy pomiędzy obiema stronami. Po Resogun deweloperzy wykonali wyśmienity krok do przodu, stając się jeszcze lepszym oraz popularniejszym studiem.
Valkyrie Entertainment zostało oficjalnie jako nowa ekipa PS Studios w dniu 10 grudnia, gdy Hemen Hulst ogłosił przejęcie zespołu założonego jeszcze w 2002 roku. Studio dotychczas wypuściło jedynie Guns Up! Poza tym deweloperzy wspierany największe hity takie jak (Forza Motorsport 7, League of Legends, State of Decay 2 czy nadchodzący God of War Ragnarok).
Wejście marki PlayStation w segment komputerów osobistych wymagało podjęcia się odpowiednich inwestycji, a pierwszą z nich okazało się sprawdzone Nixxes Software. Firma związana od dłuższego czasu przez Square Enix i Crystal Dynamics, ostatecznie związała się mocniej z inną korporacją z Japonii. Od samego początku ekipa ta specjalizuje się w strukturach SIE przenoszeniem hitów z PlayStation 4 na rynek komputerów osobistych, odpowiadając między innymi za ich optymalizację oraz jakość na nowej platformie.
21 marca 2022 roku Sony Interactive Entertainment zdecydowało się oficjalnie ogłosić, że bliska współpraca z Haven Entertainment Studios, prowadzonym przez Jade Raymond, dotyczyć będzie już nie tylko zewnętrznego wsparcia, ale pełnego przejęcia niedawno założonego zespołu. Ekipa ma w swoim debiucie zająć się tajemniczą grą-usługą.
31 stycznia 2022 roku oficjalnie SIE zdecydowało się zapowiedzieć, że PlayStation Studios rozszerzy się poprzez połączenie amerykańskiego Bungie. Twórcy gier z serii Halo oraz własnej marki Destiny, dołączają do struktur Sony, jednocześnie zachowując swobodę funkcjonowania na dotychczasowych zasadach.
W końcówce sierpnia 2022 roku (29.08.22) oficjalnie Sony Interactive Entertainment zdecydowało się ogłosić, że rodzinę PlayStation Studios rozszerzy studio Savage Game Studios. Zespół ten w pełni skoncentrowany został na przygotowaniu gier mobilnych, bazujących na posiadanych przez japońską korporację IP.
Niespodziewanie 20 kwietnia oficjalnie PlayStation Studios ogłosiło przejęcie zespołu Firewalk Studios, założonego w 2018 roku jeszcze jako część ProbablyMonsters. W składzie nowego studia pod skrzydłami Sony znaleźli się Tony Hsu, Ryan Ellis czy Harold Ryan, mający przewodzić pracom nad wieloosobowym tytułem na komputery osobiste oraz PlayStation 5.
Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!
Komentarze [0]:Spis treści:
Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu