Subiektywne Podsumowanie 2019 - Dziwny i zaskakujący przebieg roku

lubiegrac publicystyka Subiektywne Podsumowanie 2019 - Dziwny i zaskakujący przebieg roku
Subiektywne Podsumowanie 2019 - Dziwny i zaskakujący przebieg roku



Tamer Adas | 19 stycznia 2020, 22:50

Nadszedł czas na moje własne Podsumowanie 2019 roku, który okazał się zaskakujący na wiele sposób. Jak przebiegł miniony rok? Zapraszam do tekstu.
 
Kilka dni temu przedstawiliśmy Wam podsumowanie 2019 roku oparte na Waszych głosach w ankietach oferowanych na naszych łamach, tymczasem nadszedł czas na ostateczne zamknięcie tego okresu. 
 
Od samego początku roku mogliśmy liczyć na kilka potencjalnie interesujących propozycji mogących zrobić na nas wrażenie, jednocześnie potwierdzających co może nas czekać w przyszłości. 2019 rok potwierdził, że doświadczamy w ostatnich latach dwa okresy intensywne. Pierwszym tradycyjnie jest oczywiście jesień, natomiast w minionych miesiącach przekonaliśmy się jak istotna okazuje się także wiosna. Premiery takich gier jak Resident Evil 2 (2019), dodatku Iceborne do Monster Hunter World, hitowego, choć już nieco zapomnianego Metro ExodusDIRT Rally 2.0Devil May Cry 5, Tom Clancy's The Division 2 czy Sekiro Shadows Die Twice jedynie to potwierdziły. W tym czasie zabłysły również chociażby Anno 1800, Ape Out, Slay The Spire czy We. The Revolution. Ponadto branża umożliwiła nam zapoznanie się z Days Gone, świetnego Mortal Kombat 11Total War Three KingdomsLayers of Fear 2The Sinking CityCrash Team Racing Nitro-FueledIrony Curtain: From Matryoshka with Love czy Driftland: The Magic Revival.
 
Ku mojemu obecnemu zaskoczeniu pierwsza połowa 2019 roku okazała się być wyraźnie lepsza od drugiej, mimo że tradycyjnie liczylibyśmy jednak na odmienne podejście. Jasne, często hity trafiają nam się właśnie na w okolicach maja czy czerwca, ale całościowo zawsze kierowaliśmy swoje uznanie ku końcówkom niż początkom. Tym razem było zupełnie inaczej, o czym się przekonywaliśmy w kolejnych miesiącach.
 
 
Metro_Exodus_20190223013445  
 
Po pewnym czasie na rynku pojawiło się jeszcze kilka niezłych propozycji, w końcu jakościowo broniło się sporo gier zasadniczo osiągających niezłe rezultaty średnich ocen. Nie zawiodły Age of Wonders Planetfall, Control, Gears 5, Call of Duty Modern WarfareThe Outer Worlds czy Planet Zoo. Towarzyszyło im kilka mniejszych propozycji jak Telling LiesChildren of Morta, Blasphemous, Creatue in the WellLittle MisfortuneWanderlust Travel StorieTrine 4 The Nightmare PrinceJohn Wick Hex czy Green Hell. Absolutnym hitem okazało się Disco Elysium, które przez wielu graczy uznawane jest za najlepszą grę. O tytuł ten na koniec zawalczyło także Star Wars Jedi Upadły Zakon.
 
Poza nimi ukazało się jeszcze trochę interesujących propozycji, choć ogólnikowo niestety nie był to już tak dobry rynek. Kilka perełek się pojawiło, ale żadna z nich nie może dostarczyła nam oczekiwanej jakości oraz rozwiązań, które byłyby w stanie dostarczyć nam zabawę.
 
Wybór gry roku nie były tym razem tak oczywiste, w moim wypadku zdecydowanie był to Metro Exodus, jednakże nie miałem okazję zapoznać się z innymi propozycjami. Absolutem zawodem okazało się dla mnie Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint, które miało znakomity potencjał na bycie się hitem. Niestety zaprzepaszczono tę sytuację i doprowadzano do pewnych problemów Ubisoftu, który wycofał portfolio na kolejne miesiące. Blizzard póki co radzi sobie nie najlepiej po wielkich zmianach na przełomie lat, a Electronic Arts potrafi błysnąć, by po chwilach powrócić do kopania się po czole.
 
W 2019 roku pożegnaliśmy także kilka tytułów czy projektów, które nie osiągnęły ostatecznie sukcesu. Przykładem może być tutaj chociażby wyłączenie serwerów Total War Arena czy porażki zbiórki Transformice Adventures.
 
 
TWA_OBT_Launch_Screens_EN_5  
 
Prawdę powiedziawszy nie był to najlepszy okres dla branży, a wiele firm zdecydowało się przenieść swoje moce przerobowe oraz zasoby na otwarcie się nowej generacji konsoli, która zdaje się zaoferować nam na start mnóstwo tytułów, w tym także tych ekskluzywnych. Czy przełoży się to na przyszłość? Bez wątpienia, ponieważ może się okazać, że za jakieś 2/3 lata sytuacja z małą ilością premier również może się odbyć. Niemniej spora ilość niezależnych studiów zdecydowała się wykorzystać tę okazję i trzeba je docenić, ponieważ udało im się błysnąć na tle niemrawej branży. Ponadto w ostatnim czasie pojawiło się wiele znaczących zmian oraz wydarzeń, które  będę miały znaczenie w najbliższych latach z lepszym oraz gorszym efektem. Duże firmy poniosły straty lub ich produkcje okazały się co najwyżej niezłymi grami. Nie doczekaliśmy się absolutnych hitów, a hitowa pozycja takiego Resident Evil 2 (2019) w najlepiej ocenianych propozycjach potwierdza jak słabo generalnie było. 2019 może się obronić na kilku poziomach, wyraźnie dostrzegalne są szykowane zmiany, gracze powoli odzyskują swoją pozycję, co potwierdza zachowanie niektórych gigantów oraz wyniki poszczególnych tytułów. Liczna dawka wycieków o nadchodzącej generacji konsol sprawiła, że cała branża skupiła się na dokończeniu swoich projektów i przygotowaniach do 2020, przez co póki co nie doczekaliśmy się gier wyciskających 120% z PlayStation 4 oraz Xbox One, jednocześnie czując podskórnie spore niezadowolenie.
 

Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!

źródło: Marko Deichmann z Pixabay

Komentarze [0]:
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners