Tamer Adas | 29 grudnia 2021, 14:15
VRR to trzy literki od pewnego czasu budzące zainteresowanie w branży gier, której segment konsolowy doczekał się rozwinięcia o rozwiązanie mogące pozytywnie wpłynąć na płynność. Na czym ono polega? Co oferuje? Co może nam dać? Nadszedł czas, aby zdradzić tajemnice tej technologii!
[TECH] to rozwiązanie bazujące i rozwijające zmienną częstotliwość odświeżania obrazu, czyli technologię zawartą w telewizorach, z którymi inne urządzenia takie jak konsole czy karty graficzne mogą być kompatybilne. Za sprawą takiej współpracy możliwe jest zapewnienie jeszcze bardziej płynnego wyświetlania gry na odpowiednim poziomie stabilności.
Głównym celem VRR jest zagwarantowanie wyeliminowania problemy zrywania się zawartości wyświetlacza, jednocześnie zachowując wysoki poziom synchronizacji pracy telewizora czy monitora z kartą graficzną. Rozwiązanie w razie braku nowych klatek dostarcza dodatkowe, dzięki którym moment przerwy przestaje być dostrzegalny przez ludzki wzrok lub zostaje on zminimalizowany. Telewizory nie wyświetlają od razu całej klatki, w związku z czym dokładane są na dole kolejne, aby zachować swobodne "przejście" ze sceny do sceny.
Skanowanie obrazu odbywa się znacznie szybciej, niż jesteśmy w stanie to dostrzec, w wyniku czego zabieg podmiany poprawnie wykonany jest niedostrzegalny. Gdy jednak funkcjonuje coś nie tak, dochodzi do powstania pewnego typu aberracji wyświetlania. VRR funkcjonuje w taki sposób, że to karta graficzna w konsoli/komputerze wyznacza tempo, a wyświetlacz dostosowuje swoje funkcjonowanie do źródła, nawet jeżeli to waha się na płynności od 45 do 60 klatek na sekundę.
Dzięki wielkiemu wejściu złącza HDMI 2.1 zdecydowanie rozszerzyło się zastosowanie VRR, jednocześnie gwarantując graczom szerszy dostęp do pełnej kompatybilności. Rozwiązanie to wspierane jest już także przez znane z komputerów rozwiązania pokroju Nvidia G-Sync oraz AMD FreeSync.
Podstawa pracy [TECH] to zakres od 40 do 120 Hz, a co za tym idzie, pozostałe odświeżania nie są zazwyczaj wspierane, a ponadto najlepiej funkcjonuje system z wielokrotnością liczby 30 Hz. To właśnie w 30/60/90/120 Hz powinny funkcjonować optymalnie, szczególnie jeżeli obecna jest także obsługa ARC czy eARC, funkcji odpowiedzialnej za system udźwiękowienia i muzycznego. Zbyt duże spadki płynności "podawania" nowych klatek na sekundę przez komputer/konsolę spowoduje, że
Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!
źródło: fot. Dimitris Chapsoulas z Unsplash
Komentarze [0]:Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu