Dźwięk 3D ma być jedną z największych nowości w trakcie dziewiątej generacji konsol. Co to za technologia? Co oferuje? Co dostarcza? Na czym bazuje?
Czym jest dźwięk 3D?
Dźwięk 3D znany jest w Polsce także jako dźwięk wielokanałowy czy też dźwięk przestrzenny, przy czym mowa jest tutaj o szeregu technik, których głównym zadaniem jest rozwinięcie stereofonii, celem zapewnienia konsumentom najwyższej jakości dźwięku, dostarczając jak największą możliwą precyzję, szczegółowość oraz realizm.
Podstawowe rozwiązanie miało na celu zapewnienie przynajmniej trzech kanałów dźwięku, z czasem oferując jednak coraz większe możliwości dostarczenia źródeł dźwięku, celem dostarczenia większej dawki realizmu oraz szansy na zwiększenie się możliwości wsiąknięcia w prezentowany materiał.
Rozwiązanie to zazwyczaj możemy korzystać z urządzeń starających z modelu dźwięku przestrzennego 5.1 i 7.1 w ramach których, po odpowiednim ułożeniu części składowych (wieża/kino domowe) lub ustawieniu (słuchawki), możemy delektować się dźwiękiem docierającym do nas właśnie ze strony poszczególnych stacji/głośników.
Dźwięk przestrzenny docierać może także z klasycznych słuchawek czy też głośników, które przy odpowiednim starciu mogą korzystać z wirtualnej symulacji tego efektu. Odbywać się to może jednak swoim kosztem, który w przypadku komputerów, laptopów czy też konsol związany jest oczywiście z zasobami obliczeniowymi.
Jakie systemy odpowiedzialne są za dostarczenie dźwięku 3D?
Analogowe systemy dźwięku wielokanałowego:
Dolby Stereo
Dolby Surround
Dolby Surround Pro-Logic
Dolby Stereo SR (Spectral Recording)
DTS Stereo
Circle Surround
Cyfrowe systemy dźwięku wielokanałowego:
Dolby Digital
Dolby Digital Surround EX
Dolby Digital Plus
Dolby TrueHD
DTS
DTS-ES (DTS Extended Surround)
DTS 96/24
DTS-HD High Resolution Audio
DTS-HD Master Audio
Cinema Digital Sound (CDS)
Sony Dynamic Digital Sound (SDDS)
Systemy wirtualnego dźwięku przestrzennego:
Dolby Headphone
Dolby Virtual Speaker
DTS Surround Sensation
Obecnie dźwięk przestrzenny dostępny jest za sprawą słuchawek takich jak HyperX Cloud Flight S, Trust GXT 435 Ironn 7.1 czy też XPG Percog, wspierających rozwiązania w przetwornikach 7.1 i 5.1, jednakże wymaga to odpowiedniego sprzętu. Ponadto jest to rozwiązanie stanowiące dodatek, a nie standard obowiązujący w całej branży lub w jej dużej części.
Co przyniesie przyszłość? Sony chce nas zaskoczyć poprzez... PlayStation 5!
Sony Interactive Entertainment zwróciło na to uwagę i zdecydowało się znaleźć rozwiązanie, które po raz pierwszy mieliśmy okazję poznać podczas pamiętnej konferencji Marka Cerny, który rozkładał ich autorski pomysł na czynniki pierwsze.
Aby zrzucić Wam zbyt wiele na głowę w dziedzinie super technicznych aspektów, skupimy się na najważniejszych zagadnieniach związanych z dźwiękiem 3D w PlayStation 5.
Niewypowiedzianą podstawą całej koncepcji była myśl, a w zasadzie świadomość że ilość graczy posiadających wysokiej jakości słuchawki, głośniki czy też subwoofery jest niewielka, a chęć wprowadzenia zmian miała docierać do wszystkich. Wobec tego zdecydowano się postawić na specjalny system korzystający z mocy obliczeniowych, dzięki którym nawet na standardowym telewizorze usłyszymy różnicę. W tym celu wykorzystano dedykowany silnik Tempest, który ma dostarczać użytkownikom bez względu na ich sprzęt, zauważalnie wyższą jakość dźwięku. Zgodnie z opiniami deweloperów wiemy, że wspomniany autorski engine ma gwarantować twórcom błyskawiczną możliwość implementacji oraz znakomitą, automatyczną optymalizację sprawiającą, że jeden z procesorów będą minimalnie wykorzystany do symulacji.
Ciekawe możliwości 3D Audio w grach
Przy dobrze opracowanym dźwięku 3D są spore szanse także na to, że niektórzy gracze niewidzący będą się mogli zapoznać z tytułami bazując na najważniejszym dla siebie zmyśle.
Gdzie można się zapoznać z próbką tego typu dźwięku?
Sony już podczas zapowiedzi The Future of Gaming skłaniało graczy do zwrócenia uwagi na nadchodzące zwiastuny, w których zaimplementowało tak opracowane udźwiękowienie, abyśmy już teraz mogli usłyszeć co ma być standardem dziewiątej generacji konsol, a przynajmniej urządzenia do Japońskiej korporacji. Przy słabszych słuchawkach czy głośnikach usłyszeć można wiele źródeł i detali dźwięku z różnych stron, a mowa jest tutaj o dedykowanym trybie działania. Zgodnie z zapowiedzią Cerny'ego będziemy mogli wybrać jeden z sześciu bazowych propozycji starających się dostarczyć nam model w miarę najbardziej pasujących do naszej indywidualnej specyfiki.
Jeżeli jesteście zainteresowani cross-play'em, wibracjami haptycznymi czy technologią Smart Delivery, to zapraszamy Was do dedykowanych materiałów poświęconych rozwiązaniami napędzającymi kolejną generację konsol.
Xbox Series X i Xbox Series S również dysponują dźwiękiem 3D!
Microsoft zdecydował się przypomnieć fanom, że ich konsole Xbox Series X oraz Xbox Series S również posiadają w zanadrzu technologie, które zapewniać nam mają wysokie jakości dźwięk, oferujący nam detale docierające z szerszej przestrzeni wykreowanej cyfrowo. System można sprawdzić także za pośrednictwem słuchawek i platformy You Tube, gdzie dostępny jest przygotowany wcześniej materiał testowy.
Nie zabrakło także zwiastuna wizualnie obrazującego w jaki sposób funkcjonuje system, korzystający także z zalet Dolby Atmos oraz dtsx. Ponadto gigant z Redmond zdecydował się wprowadzić autorskie rozwiązanie, noszące nazwę Windows Sonic.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu