Stacja Cartoon Network i inicjatywa Raising Good Gamers wspólnymi siłami walczą z prześladowaniami online

lubiegrac news Stacja Cartoon Network i inicjatywa Raising Good Gamers
Stacja Cartoon Network i inicjatywa Raising Good Gamers wspólnymi siłami walczą z prześladowaniami online



Tamer Adas | 3 sierpnia 2021, 12:53

Popularna stacja telewizyjna Cartoon Network dołączyła do inicjatywy Raising Good Gamers, by wspólnie przeciwdziałać przemocy online szerzącej się wśród młodzieży zainteresowanej grami komputerowymi. Skąd taka decyzja?

Raising Good Gamers to inicjatywa stworzona przez Games for Change – organizację non profit wykorzystującą gry wideo do promowania zmian społecznych. W projekcie uczestniczy także Connected Learning Lab (ang. Laboratorium Nauczania Połączonego) – zorganizowana jednostka badawcza Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine, która zajmuje się nowoczesnymi technologiami w nauczaniu.

Celem inicjatywy Raising Good Gamers jest promowanie pozytywnych praktyk związanych z grami wideo wśród dzieci i młodzieży. W lipcu 2021 stowarzyszenie Games For Change zorganizowało festiwal, na którym ogłoszono liczne programy mające na celu zniechęcenie młodych graczy do psychologicznego znęcania się nad pozostałymi członkami społeczności internetowej i zastąpienie destrukcyjnych zachowań zdrowymi praktykami.

Inicjatywa zwalczająca prześladowanie online wśród młodzieży

Skąd potrzeba stworzenia inicjatywy Raising Good Gamers? Młodzież spędza coraz więcej czasu, grając online. Internet jest miejscem, w którym dzieci znajdują rozrywkę, ale także poznają osoby o podobnych zainteresowaniach. Sieć jest doskonałym narzędziem łączącym ludzi, ale jak piszą sami założyciele Raising Good Gamers – podczas gdy publiczna infrastruktura (boiska, place zabaw) istnieje od dawna i ma zapewniać dzieciom bezpieczną przestrzeń do zabawy, Internet jest pozbawiony projektów obywatelskich pielęgnujących zdrową kulturę grania online.

Toksyczne zachowania w sieci są problemem, którego nie należy bagatelizować. Dzieci i nastolatkowie pozbawieni prawidłowych wzorców zachowania często wyładowują swoje emocje w sposób, który rani pozostałych członków społeczności. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest również złudne poczucie anonimowości – młodzi ludzie ukryci za monitorami komputerów nie czują powagi sytuacji i nie wiedzą, jaki wpływ wywierają na psychikę innych graczy.

Cartoon Network i prewencja nękania w grach online

Stacja telewizyjna Cartoon Network dołączyła do akcji Raising Good Gamers, by dołożyć swoją „cegiełkę” w tworzeniu zdrowych i empatycznych społeczności graczy. Współpraca partnerska wspiera istniejący od 2010 roku program stacji o nazwie Stop Bullying: Speak Up. Projekt powstał, by zwrócić uwagę rodziców i młodzieży na problem nękania i psychicznego znęcania się nad rówieśnikami.

Program ten od 2020 roku skupia się również na przestrzeni online, która jest w końcu bardzo ważną częścią życia współczesnej młodzieży. Toksyczne zachowania nierzadko powstają właśnie w sieci, natomiast później rozprzestrzeniają się i trafiają do szkół oraz na place zabaw. Stąd potrzeba eliminowania problemu w zarodku i promowania pozytywnych praktyk związanych z interakcjami online zachodzącymi między młodymi graczami.

Stacja telewizyjna Cartoon Network umieściła na swoim oficjalnym kanale YouTube krótki klip prezentujący bohaterów kultowych kreskówek angażujących się w gry wideo. Na filmiku można zobaczyć między innymi postacie z takich seriali animowanych, jak Niesamowity świat Gumballa, Pora na przygodę czy Między nami, misiami. Bohaterowie animacji świetnie się bawią, grając ze swoimi przyjaciółmi i będąc przy tym empatycznymi, do czego stacja zachęca również swoich odbiorców, a więc dzieci i nastolatków.

Raport Raising Good Gamers – jak powinna wyglądać zdrowa społeczność graczy?

W pierwszej połowie 2021 roku odbyły się warsztaty Raising Good Gamers, na których zgromadzili się między innymi przedstawiciele sektorów komercyjnych, politycznych i edukacyjnych. Raport podsumowujący wydarzenie zwraca uwagę na to, że społeczność graczy online jest przesiąknięta tymi samymi problemami, które występują w prawdziwym życiu – młodzi pasjonaci gier wideo spotykają się z uprzedzeniami dotyczącymi ich płci, rasy, orientacji seksualnej czy statusu socjoekonomicznego.

Inicjatywa Raising Good Gamers obiera za swój cel rok 2030. Co chce osiągnąć do tego czasu? Przede wszystkim ma wprowadzić zmiany, które zagoszczą w świadomości graczy i zostaną przez nich przeniesione również do innych aspektów życia. Projekt dąży do wychowania pokolenia odpowiedzialnych obywateli, którzy będą chętnie angażować się w prospołeczne zachowania w Internecie, zwracać uwagę na głosy mniejszości oraz wspierać mniej doświadczonych użytkowników, będąc dla nich przykładem.

Raport zwraca również uwagę na przyczyny obecności destrukcyjnych zachowań w sieci. Przykładowo, jednym ze źródeł problemu są toksyczni streamerzy gier, którzy celowo angażują się w agresywne zachowania wobec innych graczy, by zwiększyć swoją popularność. Nękanie w Internecie jest powodowane również przez brak edukacji młodzieży w zakresie cyberbezpieczeństwa – szkoły ignorują ważną część życia swoich uczniów, jaką jest sieć.

Prześladowanie online – jak mu zapobiec?

Współpraca Cartoon Network z projektem Raising Good Gamers z pewnością przyciągnie uwagę części dzieci, a więc odbiorców stacji telewizyjnej, i zachęci je do bardziej świadomego korzystania z Internetu. Nękanie w sieci jest jednak złożonym problemem, którego zwalczenie prawdopodobnie zajmie wiele lat.

Co można zrobić, by chronić młodzież przed destrukcyjnym działaniem ze strony innych użytkowników Internetu? Najważniejsza jest edukacja. Młodzi gracze powinni mieć świadomość tego, że czynności, które wykonują online, mają konsekwencje w realnym życiu. Rodzice i opiekunowie nie mają jednak wpływu na to, co robią znajomi ich dzieci. Jak więc mogą pomóc swoim podopiecznym, którzy mogą doświadczać prześladowania online?

Najlepszym działaniem prewencyjnym okazuje się ochrona tożsamości. W dobie takich aplikacji jak TikTok czy Instagram młodzież chętnie udostępnia swoje dane, nie zdając sobie sprawy z tego, że nękanie może bardzo łatwo opuścić sferę internetową i przedostać się do prawdziwego życia. Rodzice powinni więc wpajać swoim dzieciom to, jak istotne jest pilnowanie własnych danych osobowych oraz rozważne udostępnianie informacji.

W ochronie tożsamości pomoże dobra usługa wirtualnej sieci prywatnej. Wiele wskazuje na to, że jedną z takich aplikacji jest NordVPN opinie, rankingi i komentarze użytkowników. Zaufana usługa VPN powinna zapewniać anonimowość, a także szyfrowanie danych, co przekłada się na mniejsze narażenie na ataki hakerskie. Warto pamiętać o tym, że wyciek miejsca zamieszkania czy danych karty płatniczej może być katastrofalny w skutkach. Z tego względu rodzice powinni dołożyć wszelkich starań, by chronić tożsamość swoich dzieci, ale także pamiętać o tym, że nic nie zastąpi ich uwagi i edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!

źródło: fot. Headway on Unsplash

Gra:
Komentarze [0]:
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners