Crusader Kings II: The Old Gods
Crusader Kings II: The Old Gods to czwarty duży dodatek do udanej gry strategicznej z 2012 roku. Produkcję opracowało wewnętrzne studio deweloperskie firmy Paradox Interactive, czyli ten sam zespół, który stał za podstawową wersją.
Rozszerzenie wprowadza możliwość wcielania się we władcę pogańskiego lub zaratusztriańskiego. Rozgrywka tym razem rozpoczyna się w roku 867. Szczególny nacisk położony został zwłaszcza na kulturę wikingów oraz przeprowadzane przez nich wyprawy łupieżcze. Nie posiadające domen postacie mogą teraz zbierać armie i siłą spróbować wywalczyć sobie własne terytoria. Co ciekawe, nowych podbojów domagają się sami podwładni. Jeśli pozostaniemy w stosunkach pokojowych z sąsiadami zbyt długo, to podległa nam ludność może nawet rozpocząć rebelię. Gdy ogłosimy powszechnie chęć rozpoczęcia inwazji, nasze armie zaczną zasilać tłumy ochotników. Trzeba wtedy odpowiednio wyważyć moment przypuszczenia ataku, gdyż im dłużej poczekamy, tym liczniejsze staną się nasze siły, ale jednocześnie tym większe będzie ryzyko buntu nie mogących się doczekać walki wojowników. Ponadto jeśli wcielimy się we władcę wyznającego zaratusztrianizm, to naszym zadaniem jest przywrócenie tej religii świetności.
Crusader Kings II: The Old Gods wprowadza również szereg innych elementów. Rebelie wreszcie przestały być bezosobowym zagrożeniem. Zamiast tego każdą z nich przewodzi teraz konkretna postać, z własnym charakterem i motywacjami. Pojawia się również opcja składania ofiar bogom. Ponadto rozgrywkę urozmaicają takie wydarzenia jak m.in. szał berserkerów, klątwy, omeny, przepowiednie, kamienie runiczne. Jednocześnie jako władca pogański lub zaratusztriański musimy cały czas chronić naszych podwładnych przed dokonywanymi przez obcych wysłanników podstępnymi próbami konwersji na chrześcijanizm lub islam.
Crusader Kings II: The Old Gods - komentarze (2):
7/10.
Dobra gra 7/10.