Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
Brakowało wam Alpha Centauri ? Firaxis stworzy dla was nową część serii Civilization o pod tytule Beyond Earth, która będzie duchowym spadkobiercą Alphy.
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth to turowa strategia, która stawia graczy przed zadaniem zbudowania i utrzymania samowystarczalnej ludzkiej kolonii na obcej i niebezpiecznej planecie. Tytuł, za którego stworzenie odpowiada studio Firaxis Games, znane z produkcji gier z serii Civilization, można śmiało nazwać duchowym spadkobiercą legendarnej Alpha Centauri z 1999 roku. Deweloperzy nie zaprzeczają oczywistym inspiracjom klasyczną produkcją, ale zaznaczają, że Beyond Earth nie należy traktować jej jak kontynuacji. Jest ona raczej nową wizją tego, jak może wyglądać Civilization w futurystycznej i kosmicznej otoczce.
Akcja Beyond Earth rozpoczyna się około 2265 roku, a jedna rozgrywka obejmuje okres 3-4 tysięcy lat. Podstawowe zasady rozgrywki znane z Civilization zostały zachowane. Gracze wcielają się w dowódcę misji, której zadaniem jest zbadanie i kolonizacja nieznanej planety. Gra korzysta z ulepszeń wprowadzonych wraz z piątą odsłoną głównego cyklu. Mapa podzielona została więc na heksy, na których przebywać mogą tylko pojedyncze jednostki.
W przeciwieństwie do Alpha Centauri, w której wszystkie frakcje wywodziły się z tego samego statku kolonizacyjnego, w Beyond Earth każda z nich została wysłana przez inną grupę z Ziemi. Podczas ustalania parametrów nowej rozgrywki w naszej gestii leży szereg decyzji determinujących początkowe stadium rozgrywki. W Beyond Earth nie tylko wybieramy frakcję, lecz również statek kosmiczny, jakim udamy się na podbój kosmosu, rodzaj ładunku, załogę, a także typ planety, jaką chcemy zasiedlić. Każdy z tych wyborów ma bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób rozpoczniemy naszą przygodę w nowym świecie.
Nowością wprowadzoną w Beyond Earth jest opóźnienie lądowania pozostałych frakcji kolonistów na nowej planecie - pierwsza faza gry dotyczy tylko gracza oraz lokalnej flory i fauny. Inni koloniści pojawiają się dopiero w okolicach 40-50 tury. Mechanizm gry dba jednak o to, by wyrównać szanse – spóźnialscy otrzymują nieco lepszy sprzęt, przydatny w początkowym rozwoju, dzięki któremu są w stanie dogonić gracza i prowadzić z nim wyrównaną walkę.
Rozgrywkę rozpoczynamy z małą kolonią, która jest wyjątkowo wrażliwa na ataki oraz różnego rodzaju niebezpieczeństwa. Najistotniejszą cechą pierwszego etapu rozgrywki jest więc konieczność ochrony osady, która dopiero po długim czasie staje się pełnoprawnym miastem. Gracze mogą budować ulepszenia na otaczających osiedla polach, a także stawiać nowe budynki oraz odkrywać technologie.
Najistotniejszą spośród innowacji, które Beyond Earth wprowadza do serii Sid Meier’s Civilization, jest odświeżone podejście do rozwijania technologii. Dobrze znane, liniowe drzewko zastąpiła tzw. „sieć technologii”. Rozpoczynając badania, gracz znajduje się w jej centrum, z którego wywodzą się coraz bardziej zaawansowane dziedziny nauki. Zaczynamy od odkryć dobrze znanych w dzisiejszym świecie, z takich dziedzin nauki jak fizyka, biologia czy inżynieria, a potem przechodzimy do coraz bardziej zaawansowanych specjalizacji, jak cybernetyka, nanotechnologia, inżynieria genetyczna czy terraformowanie planety. Odkrycia zostały podzielone na trzy główne dziedziny - Czystość, Harmonię i Supremację. Z rodzinami technologii bezpośrednio powiązane są trzy z pięciu typów zwycięstw.
Istotną częścią zabawy pozostaje eksploracja. Mapę pokrytą standardową „mgłą wojny”, podzielono na dwie warstwy – powierzchnię i orbitę. Orbitalne urządzenia i instalacje pełnią bardzo ważną rolę i pozwalają na prowadzenie szybkich działań wojennych, a także wydajniejsze zarządzanie kolonią. Gracze mają możliwość wystrzelenia satelity, który, w zależności od rodzaju, będzie zapewniać rozmaite premie – ekonomiczne, militarne lub szpiegowskie. Co ważne, sputniki działają tylko przez limitowaną liczbę tur, po której spadają na powierzchnię i ulegają zniszczeniu. Warto dodać, że obszar działania danego satelity nie może się zazębiać się z innymi.
Kilku usprawnień doczekała się także dyplomacja oraz szpiegostwo. Rozmowy z innymi przywódcami dotyczą liczniejszych tematów, a szpiedzy dostarczają większej ilości informacji – na przykład, jaką rodzinę technologii rozwija przeciwnik. Do bardziej ofensywnych zdolności zalicza się sabotaż, który może przybrać różną formę w zależności od tego, jakie specjalizacje rozwijamy. Gracz podążający ścieżką Harmonii, zamiast podkładać standardową bombę, może wywołać wylęganie się ogromnych czerwi w samym środku stolicy przeciwnika.
W Beyond Earth wprowadzony został także system questów, który spełnia kilka ról. Po pierwsze, jest to nieinwazyjny sposób na wprowadzenie graczy w mechanizmy gry i subtelnie sugerujący, jakie posunięcia mogą dać nam przewagę. Po drugie, spełnia istotną rolę narracyjną. Beyond Earth opowiada historie ze świata gry, wciąż pozostawiając wiele miejsca dla naszej wyobraźni. Po trzecie, misje są jedną z możliwości zróżnicowania zabawy.
Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - komentarze (1):
Obszerne wiadomości, jak najbardziej polecam gierkę :)