The Long Dark
The Long Dark to symulacja przetrwania, której akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby. Produkcją zajęło się niezależne studio Hinterland, założone w 2012 roku przez Raphaela Van Lieropa, który wcześniej maczał palce w takich tytułach, jak Warhammer 40,000: Dawn of War, Company of Heroes czy Far Cry 3. W skład kanadyjskiego zespołu deweloperskiego wchodzą również byli pracownicy BioWare, Riot Games, Sony Santa Monica i Volition Inc., odpowiedzialni za m.in. Saints Row, Red Faction, Prince of Persia: Piaski Czasu, God of War, Sly, Knights of the Old Republic, Baldur’s Gate i L.A. Noire.
Fabuła opowiada o losach pilota Williama Mackenziego, ocalałego z geomagnetycznej burzy, w wyniku której doszło do wyłączenia wszystkich urządzeń elektronicznych. Dostęp do wody i jedzenia jest coraz trudniejszy, drogi nie są już bezpieczne, a jakby tego wszystkiego było mało, nadchodzi sroga zima. Celem gracza jest przetrwanie tej apokalipsy.
Mimo silnego nacisku na swobodę rozgrywki i wolność działania, twórcy skupili się także na stworzeniu ciekawej, podzielonej na epizody historii, którą napisała Marianne Krawczyk (God of War, LA. Noire), z zapadającymi w pamięć postaciami oraz kreacją głównego bohatera, żywo komentującego swoje poczynania, aktualny stan fizyczny czy wydarzenia mające miejsce w północnej dziczy.
Sandboksowa struktura gry stwarza duże możliwości. To od nas zależy, w jakim kierunku się udamy, a swoboda poruszania się po zasypanych śniegiem terenach nie jest w żadnym stopniu ograniczona. Co więcej, w trakcie rozgrywki nie brakuje istotnych wyborów moralnych, często wpływających na los innych lub decydujących o przetrwaniu w świecie pozbawionym jakichkolwiek urządzeń elektronicznych.
Podstawą gry jest eksploracja rozległego świata, a zatem poszukiwanie m.in. schronu przed mrozem, surowców pozwalających na rozpalenie ogniska czy użytecznych przedmiotów, w tym broni do ochrony przed dzikimi zwierzętami. Sekwencje walki należą jednak do rzadkości – twórcom zależało głównie na opowiedzeniu dojrzałej historii i zrealizowaniu prawdziwego symulatora przetrwania. Tym samym gracz musi zważać na takie czynniki, jak pogoda, temperatura, zmęczenie, kondycja, energia czy wytrzymałość ekwipunku, a także umiejętnie dostosować się do aktualnie panującej sytuacji. Jeśli warunki atmosferyczne nie dopisują, dobrze jest przeczekać jeden dzień dłużej w opustoszałym domu, ogrzać się przy rozpalonym ognisku i nabrać sił do dalszej podróży.
Za stronę artystyczną The Long Dark odpowiada Hokyo Lim, którego pracę mogliśmy podziwiać w League of Legends oraz The Unfinished Swan. Dzięki obsłudze Oculus Rift, okularów wirtualnej rzeczywistości, doznania płynące z rozgrywki są jeszcze intensywniejsze.
The Long Dark - komentarze (0):