Założyciel Arkane krytykuje Game Pass po zwolnieniach w Xbox

lubiegrac news Założyciel Arkane krytykuje Game Pass po zwolnieniach w Xbox
Założyciel Arkane krytykuje Game Pass po zwolnieniach w Xbox



redakcja | 7 lipca 2025, 11:51

facebook banner

Raphael Colantonio, znany z takich serii jak Dishonored i Prey, który w 2017 roku odszedł z Arkane, by stworzyć WolfEye Studios, ostro skrytykował model subskrypcji Xbox Game Pass na łamach mediów społecznościowych.

Przeczytaj także:

Colantonio nazwał Game Pass „modelem niespójnym z rzeczywistością” i „niezrównoważonym”, twierdząc, że przez lata działa jedynie dzięki ogromnym inwestycjom Microsoftu. Ostrzega, że subskrypcja może unicestwić inne modele biznesowe i zdominować rynek — albo sama padnie, gdy pieniądze się skończą.

Twórca Weird West, który pojawił się w Game Passie od pierwszego dnia od premiery w marcu 2022, wytknął Microsoftowi hipokryzję – firma najpierw twierdziła, że „subskrypcje nie rujnują sprzedaży”, a potem przyznała, że jednak mają wpływ. Colantonio obawia się, że gdy subskrypcje zasypią rynek swoimi katalogami, mniejsi i niezależni wydawcy będą mieli trudności, a fani poczują pogorszenie jakości gier i wzrost cen.

W podobnym tonie wypowiadali się inni deweloperzy — np. Michael Douse z Larian Studios (twórcy Baldur’s Gate 3). Podkreślają, że choć na krótką metę Game Pass może ułatwiać debiut nowych tytułów, to długofalowo rodzi pytanie: co się stanie, gdy dopływ miliardów się zatrzyma?

Microsoft w swoich raportach za kwiecień 2025 poinformował o wzroście przychodów z usług Xbox i subskrypcji na PC. Nie podaje jednak dokładnych liczb subskrybentów ani rzeczywistych zysków z Game Pass — amortyzacja przejęć, takich jak ZeniMax i Activision Blizzard, utrudnia ocenę, czy usługa rzeczywiście się opłaca.

Prezes Xbox, Phil Spencer, przyznaje, że Game Pass nie jest dla każdego. Zaznacza, że to opcja atrakcyjna dla aktywnych graczy, ale ci, którzy kupują tylko 1–2 gry rocznie, lepiej poradzą sobie kupując je indywidualnie. Ceni sobie fakt, że nawet jeśli ktoś zrezygnowałby z subskrypcji i kupiłby gry bezpośrednio, nadal byłby to pozytywny scenariusz dla biznesu Microsoftu.

Zdaniem Colantonio, Game Pass funkcjonuje na sztucznie pompowanym modelu „niekończących się pieniędzy” i kiedy ta strategia przestanie się sprawdzać, użytkownicy poczują spadek jakości oferty, a subskrypcja, choć początkowo korzystna, „będzie zbyt dobra, by była prawdziwa”.

Śledź nas na google news - Obserwuj to, co ważne w świecie gier!

Komentarze [0]:
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners