autor:redaktor
RPG jest to skrót od angielskiego Role Playing Game w Polsce przyjęła się również nazwa Gra Fabularna. Początki gier fabularnych znajdują się w latach 70, gdzie królowa Dugenos&Dragons czyli popularne DDki. Nawet w obecnych produkcjach filmowych, można odnaleźć odwołania do tych gier fabularnych. Najlepszy przykładem jest Stranger Things, gdzie już w pierwsze części bohaterowie grają w grę RPG.
Cała gra odbywa się w wyobraźni graczy. Gracze wcielają się w wybrane postacie a jeden z graczy staje się Mistrzem gry. Większość gry odbywa się w formie opowieści. Część systemów umożliwia też rozgrywanie gry, za pomocą plansz i figurek.
W 1974 została wydana pierwsza dostępna ogólnoświatowa gra fabularna Dungeons & Dragons, dzięki firmie TSR która wówczas była zarządzana przez Gary Gygax, Dany Arneson i Dn Kaye. Aktualnie grę wydaje Wizard of the Coast firma zależna od Hasbro. Publikacja D&D jest uważana za początek nowoczesnych systemów RPG.
Teoretycznie kilka osób z kartką, długopisem i trochę wolnego czasu powinno wystarczy. W praktyce jednak warto posiadać podręcznik główny danego systemu gry fabularnej (listę najpopularniejszych systemów znajdziecie poniżej).
Jeśli macie już określony system, to warto również zaopatrzyć się w odpowiednią kości do gry fabularnej, które są określone w podręczniku. Na początku będzie też potrzebna przygoda czyli fabuła po której będzie się poruszać którą przygotowuje Mistrz gry. Startową przygodę Mistrz gry może odnaleźć przeważnie w każdym bazowym podręczniku. Jeśli jej tam nie ma, to możesz poszukać jej w sklepach jako dodatek, albo na stronach internetowych.
Nieodzowny elementem gry fabularnej. Jest scenariusz który przygotowuje Mistrz gry. O scenariuszu nie trzeba myśleć w kategorii filmowej. Może to być tylko zarys przygody którą Mistrz gry chce poprowadzić graczom. Najważniejsze aby scenariusz był oparty o świat gry, zawierał podstawowych bohaterów oraz zarysową fabułę.
Karta postaci to rzecz która dla niektórych graczy jest niezbędna do życia. Ale w skrócie karty postaci to miejsce gdzie gracze opisują swojego bohatera lub postać. Na karcie postaci znajdziecie statystki, ekwipunek, umiejętności i inne informacje opisujące postać.
Wszystkie gry fabularne posiadają własne karty postaci, które można znaleźć w podręczniku albo na internecie. Stworzenie postaci to jeden z początkowych elementów każdej przygody w świecie gry.
Aby nadać element losowości w grze używa się kości. Aby przetestować niektóre akcje deklarowane przez graczy używamy kostek o różnej ilości ścian. Dla tego w grach fabularnych używa się określać k6 czy k10 itd. jest to odpowiednik kość wielościenna gdzie liczba określa ile kostka ma ścian np k12 to kość o dwunastu ściankach. Wyjątkiem jest tu k100 gdzie jest to kość z dziesięcioma ścianami ale na ściankach nie mamy jedności a wielokrotności ich. W systemach anglojęzycznych odpowiednikiem k20 jest d20 od dice. Kości w grach fabularnych odgrywają ważną rolę, choć są gracze którzy, uważają kości za zbyteczne. Sami będziecie musieli podjąć decyzję jak często chcecie aby wasza rozgrywka zależała od rzutu kości.
Aby większym stopniu nadać realizm walkom w grach fabularnych. Niektórzy gracze używają figurek do prezentowania swoich postaci. Dzięki temu sesje rpg są zdecydowanie bardziej widowiskowe a zarazem przypominające gry planszowe. Figurki postaci można kupić w wielu sklepach lub przy użyciu najnowszej technologi druku 3D stworzyć samemu.
W grach komputerowych pojecie takie jak Mistrz gry nie występuje w oczywisty sposób. Bo za Mistrza gry pracuje komputer. W grach papierowych, jest potrzeby narrator czyli tak zwany Mistrz gry czy też Game master. Osoba która jest odpowiedzialna za opisywania świata, oraz odgrywanie postaci niezależnych ( z ang. NPC) . To Mistrza gry fabularnej wprowadza graczy w fabułę i dba o to aby rozgrywka toczyła się zgodnie z zasadami podręcznika głównego. Gry fabularne są oparte na realacji Mistrza gry z graczami.
Graczem określa się osobę która, kontroluje tylko swoją postać. Gracze wcielają w postać, stworzoną na początku przygody. Gracz może mieć pośredni wpływ na bohaterów niezależnych ale nie kontroluje ich. Podczas rozgrywki, gracze mogą zdecydować na dowolny ruch swoim bohaterem. Jedynym ogranicznikiem są zasady zawarte w podręczniku. Np. gracz może zadeklarować że jego postać idzie teraz jest do karczmy i pije kufel piwa z piękną elfką lub że wyciąga miecz i rzuca się na rozbójników. Wszystko to co gracz sobie wymyśli może się wydarzyć w wyimaginowanym świecie.
Można przyjąć że mechaniki gier fabularnych oparte są na bardzo zbliżonych warunkach. Grę prowadzą Mistrzowie gry a reszta graczy wciela się w swoje postacie. Każdy podręcznik do gier fabularnych opisuje dostępne umiejętności, testy, przedmioty, czary.
Do wykonania testów zawsze używa się kostek w różnych konfiguracjach. Umiejętności należy używać zgodnie z opisem w podręczniku. Postaciami niezależnymi steruje Mistrz gry, ale postacie mogą wchodzi z wszystkie w interakcje albo przynajmniej próbować wejść w interakcje z postacią niezależną.
Gracze, siadają przy stołach otrzymują kartę, która opisuje ich postać. Mistrz gry opisue świat rpg i zaczyna przygodę opisem obecnej sytuacji w świecie oraz otoczeniu. Przez cały czas trwania sesji ( bo tak nazywa się rozgrywka ) sytułacje kontroluje Mistrz gry. I tak w skórcie wygląda sesja rpg. W dzisiejszych czasach samom sesje rpg można zobaczy np. na YouTube
Na świecie jest dostępne kilkaset systemów RPG. W Polsce mamy co raz to więcej systemów tłumaczonych na polski. Dzięki temu będzie Ci na początku łatwiej wybierać z systemów polskojęzycznych.
Najważniejsze jest to w jakim świecie chcesz aby twoja przygoda się toczyła. Do wyboru są systemy fantasy, sci-fi, horrory system oparte na dzisiejszych realiach, pozwalające wcielić się w super bohaterów czy też żołnierzy. Wybór naprawdę jest szeroki.
Na początku warto wybrać mało skomplikowany świat. Wypierając system zwróć uwagę na opis świata, czy zawiera elementy gotowego scenariusza, czy klimat pozwoli ci się dobrze bawić. I czy prezentowane realia będą spójne z wizją twojej przygody jeśli ją posiadasz.
Znasz przyjaciół, których lubisz i nie masz gdzie z nimi zagrać? Mieszkacie od siebie daleko?? Bez straty. Łatwo jest grać w RPG w internecie. Najpopularniejszy jest teraz prowadzenia sesji na discord. Jak dobrze poszukasz są tam grupy fanów RPG który prowadzą sesje codziennie. Dodatkowy dobry narzędziem do prowadzenia gier RPG online jest strona https://roll20.net/
Gry fabularne oferują rozrywkę. Jak w każdej zabawnie, RPG może dostarczy dużo dobrej zabawy ale czasem i konsternacji wszystko zależy od klimatu danej sesji. Można grać na różne sposoby – niektórzy wolą grać przy piwku i chipsach, podczas gdy niektórzy mają świece zapalone i utrzymują pełne skupienie na sesji. Wielu ludzi lubi polować na potwory w jaskiniach, podczas gdy inni wolą intrygi pałacowe. Ale przede wszystkim wszyscy lubią to doświadczenie! W zasadzie niema żadnego "dobrego sposobu grania w RPG". Wszyscy gracze mają swoją własną grę.
Innym rodzajem gry fabularnej jest gra real-life role, aka prawdziwe odtwarzanie życia. LARP trochę jak improwizowane teatry! Przed rozpoczęciem gry każdy jest powiadamiany o roli, jaką odgrywa czy jest to ambitny rycerz lub zalotnik konspiracyjny. Zabawa, jak w teatr, używa się kostiumów, rekwizytów i lokalizacji. Strój gracza jest szyty, często używa się makijau i broń zrekonstruowane jest z bezpiecznych materiałów. Doskonale zaplanowane LARP może zapewnić niezapomniane i wyjątkowe doświadczenie.
Crpg to Komputerowa gra fabularna (z angielskiego computer role-playing game, w skrócie cRPG) – jest to uznawany gatunek gier komputerowych, w którym gracz kontroluje bohatera lub drużynę w fikcyjnym świecie gier rpg.
Z zasady gracz tworzy własną postać, określając jej cechy i wygląd a nawet całej drużyny.
W trakcie gry bohater wchodzi w interakcje z bohaterami niezależnymi a nie raz całym otoczeniem a jego zadanie to często zabijać przeciwników i potworów. Wraz z ilością przebytych przygód rośnie doświadczenia naszego bohatera przez co zdobywa następne poziomy/level i może rozwijać swoją postać.
Gra typu GTA5 nie jest grą RPG. Jest to gra z fabułą ale nie posiada ona wszystkich elementów które wymaga się od gier RPG. Przedewszystkim brakuje możliwości rozwoju postaci i cech naszego bohatera.
Na komputery osobiste mamy wiele przykładów dobry gier RPG. Sięgając do klasyki takim przykładem napewno będzie Fallout a cofając się jeszcze bardzie to Dungeon Master. W dzisiejszych czasach najbardziej wyróżnionym tytułem jest Skyrim. Choć w między czasie pojawiło się wiele gier RPG to Skyrim jest ciągle brany jako wzór do naśladowania. W zeszłym roku najbardziej popularny okazał się Baldurs Gate który bazuje na mechanice D&D.
Wśród fanów RPG są tak zwane perełki które zawsze był dobrym podkładem do scenariusza. Dla scenariusza fantasy dobry przykładem będzie np Conan czy też Czerwonia Sonia. Dla scenariuszy opartych o futurystke to na pewno Terminator, Sędzia Dredd czy też Mad Max.
Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu