Warhammer - RPG - Co to jest RPG? Gry fabularne od podstaw

lubiegrac poradniki Co to jest RPG? Gry fabularne od podstaw Warhammer - RPG - Co to jest RPG? Gry fabularne od podstaw



autor:redaktor

 Świat Warhammera – RPG, książki, gry

Dla nowych osób chcących rozpocząć swoją przygodę w świecie Warhammera, na początku może być trudno się odnaleźć. Istnieją gry fabularne czyli RPG, skomplikowane gry bitewne, planszówki, gry karciane, komputerowe, a także mobilne. Są nawet tazosy, ale może je pominiemy. W tym artykule postaramy się przybliżyć wam to niezwykle rozbudowane oraz fascynujące uniwersum. Jakie rozrywki znajdziemy w tym uniwersum? Zacznijmy od początku.

kostki 

Świat Warhammera

Na wstępie odpowiedzmy na pytanie czym jest Warhammer Fantasy. Jest to świat fantasy stworzony przez brytyjską firmę Games Workshop. Zaliczyć go można do tzw. dark fantasy, bowiem z założenia jest to mroczna i niezwykle niebezpieczna kraina.

Świat Warhammera oparty został o geografię naszej planety, gdzie twórcy bawiąc się różnymi konceptami tworzą niesamowity zlepek inspiracji kulturowych. Stary Świat inspirowany Europą, w którego skład wchodzą: włosko-hiszpańska Tilea i Estalia, francuska Bretonia czy Kislev oparty na średniowiecznej Polsce, Czechach i Rosji. A to tylko część tego bardziej przyziemnego świata.

Oprócz tego, w górach mieszkają krasnoludy walczące z parszywymi orkami i goblinami. W lesie Athel-Loren elfy. Z innych ras oraz narodowości świata Warhammera można wymienić: niziołki, książęta wampirów, ogry, orki i gobliny, a nawet jaszczuroludzi. A to wciąż nie wszystko! Warhammer to niezwykle bogaty i skomplikowany świat, do którego należy dodać głęboko osadzoną fabułę i wieloletnią historię każdej frakcji, które są ściśle ze sobą powiązane.

Charakterystycznym motywem w uniwersum Warhammera jest Chaos. Nad światem, już pełnym niebezpieczeństw, wisi widmo zagłady. Gracze muszą przeciwstawić się pradawnemu złu, bowiem z bram do innego wymiaru wylewają się zastępy bogów chaosu, których celem jest spaczenie, czyli zmutowanie wszystkiego i wszystkich oraz przejęcie świata dla siebie. Skoro wiemy już w jakim świecie będziemy walczyć, przyjrzyjmy się po jakie gry możemy sięgnąć.

Warhammer Fantasy Battle – gra bitewna

Warhammer Fantasy Battle to gra bitewna wydawana przez Games Workshop w latach 1983-2015. W tym czasie powstało 8 edycji. W 2015 niezadowalająca sprzedaż oraz zmiany w zarządzie firmy spowodowały, że zostaje podjęta decyzja o zniszczeniu świata. 8 edycja gry bitewnej zakończona jest wielką kampanią, którą wieńczy ogromna apokalipsa. Co ciekawe zostało wówczas zniszczone wszystko, a wszystkie wątki stworzone przez 30 lat zostały zakończone. Game Workshop zakończył ten rozdział by skupić się na innych markach, ale do tego przejdziemy za chwilę.

Warhammer Fantasy Battle – początki

Podstawowy zestaw Warhammer Fantasy Battle składał się jedynie z trzech czarno-białych książek z zasadami opisującymi jak grać w grę. Ołowiane figurki przedstawiające fantastyczne postaci, trzeba było dokupić oddzielnie. Nie można było nazwać jej grą planszową. Była to część

rodzącego się nurtu gier bitewnych, w których za stworzenie planszy odpowiadali gracze. Z każdą kolejną edycją gra coraz bardziej się komplikowała, dochodziły nowe elementy takie, jak nazwa Stary Świat, Chaos czy frakcja Slannowie.

Warhammer Fantasy Battle – rozgrywka

Podczas rozgrywki w Warhammera Fantasy Battle gracze rywalizują ze sobą przesuwając armie figurek, reprezentujących różne rasy. Oprócz wojowników takich jak muszkieterzy, rajtarze czy pikinierze gracze mają do wyboru masę fantastycznych figurek, jak gryfy, szkielety, pegazy czy zwierzoludzie. Walki figurek opierały się o skomplikowane zasady, a kwestie losowe rozstrzygane były za pomocą specjalnego rodzaju kostek – w tym przypadku były to sześciościenne kostki – K6 lub D6. Każda armia posiada Księgę Armii, w której znajdziemy opis danej nacji oraz zasady jej działania.

Jednostki armii dzieli na Lordów, Bohaterów, Jednostki Podstawowe, Specjalne i Rzadkie. Gracze

umawiają się na grę o konkretnej ilości punktów i według zasad komponują armie. Gracze rozgrywają naprzemiennie swoje tury, na które składają cztery fazy: ruchu, magii, strzelania i walki wręcz. Ze statystyk można wymienić np. Ruch, Walkę Wręcz, Zdolności Strzelecki, Siłę, Wytrzymałość, Żywotność, Inicjatywę, Ataki oraz Zdolności Przywódcze. Z frakcji natomiast Ludzi, Elfy, Krasnoludy, Chaos, Nieumarłych, Ogry, Zielonoskórych oraz Zwierzoludzi.

Z innych gier bitewnych osadzonych w świecie Warhammera wymienić można: Blood Bowl, Warmaster, Man’O’War oraz Mordheim.

Warhammer 40000

Zanim przejdziemy do gier fabularnych, warto pochylić się nad jeszcze jedną grą bitewną powstałą w ramach tego uniwersum, mianowicie Warhammer 40000. Uważana za siostrzaną wersję Warhammer Fantasy Battle osadzona została w kosmosie, a więc realiach science-fiction. Nie był to jednak koniec fantasy. W grze wciąż znajdziemy fantastyczne postaci, takie jak: elfy jeżdżące na latających rekinach, steampunkowe krasnoludy oraz podróże miedzy wymiarami. Odległa przyszłość targana jest tutaj brutalnymi konfliktami i znów nikt nie jest bezpieczny.

Warhammer Fantasy Roleplay – gra fabularna

W 1986 wydana zostaje kolejna gra w świecie Warhammera, mianowicie podręcznik do pierwszej edycji papierowej gry RPG, czyli gry w odgrywanie postaci. Wszystkie wydarzenia i działania odbywają się w wyobraźni graczy oraz Mistrza Gry, który jest zarówno scenarzystą i reżyserem historii, jak i arbitrem oraz wyrocznią. Do tej pory ukazały się 4 edycje. Już od samego początku różniła się ona na tle innych gier fabularnych. W odróżnieniu od popularnych bardziej heroicznych gier, charakteryzowała się mrocznym i bardziej ponurym światem. Rozgrywka toczy się w świecie, znanym już z gry bitewnej Warhammer Fantasy Battle. Jednak tutaj koncentrujemy się już na pojedynczych postaciach, a nie na całych armiach. Jest to tak zwane low fantasy. Tutaj również najważniejszym elementem jest Chaos, jednak tutaj zakorzeniony on jest dużo głębiej, bo już w warstwie społeczeństwa, a nie tylko bogów.

IMG_2084

 

Warhammer Fantasy Roleplay – mechanika

Mechanika pierwszej edycji była podobna do tej w początkowych wersach Warhammer Fantasy Battle. Występował np. ten sam zestaw cech, zmieniono jedynie skalę. Poszczególne edycje różnią się od siebie, jednak charakterystyczną cechą ich wszystkich jest przechodzenie postaci przez kolejne profesje, co równało się z ich rozwijaniem. Dzięki temu mamy pełny obraz, zarówno przeszłości, jak i przyszłości postaci.

Ze względu na bardziej zabójczy charakter, Warhammer Fantasy Roleplay powoduje, że często

jest on porównywany do Dungeons & Dragons. Nie ma tutaj mocy regeneracji ani wskrzeszania, a opcje leczenia są ograniczone. Przed śmiercią lub innymi obrażeniami, mogą postać uratować Punkty Przeznaczenia, które prezentują wrodzone szczęście postaci. Jest ich jednak ograniczona ilość. Większość edycji bazuje na rzutach k100 poniżej testowanej cechy.

Główne cechy, które przewijają się w grze to: Umiejętność korzystania z broni, Zręczność balistyczna, Siła, Wytrzymałość, Zwinność, Inteligencja, Siła woli i Drużyna. Cechami drugorzędnymi są Ataki, Rany, Premia do siły, Premia do Wytrzymałości, Magia i Punkty Obłędu. Punkty Obłędu można przyrównać do Punktów Poczytalności z Zew Cthulhu.

Cechy różnią się w zależności od edycji. W pewnym stopniu zmienia się ich liczba i kombinacje.

Warhammer Fantasy Roleplay – Kampanie

Najbardziej znaną kampanią był Wewnętrzny Wróg czyli pierwsza kampania wydana w latach 1986-1989. Składała się ona z 6 obszernych, ściśle powiązanych ze sobą, scenariuszy. Akcja rozgrywa się na terenie Imperium, Kislevu, Księstw Granicznych, a także opuszczonej twierdzy należącej wcześniej do Krasnoludów. Celem kampanii jest ocalenie Starego Świata przed chorobą. Ogromną przeszkodą dla bohaterów stanowi tutaj potężny kulki chaosu o nazwie Purpurowa Dłoń.

Na potrzeby drugiej edycji stworzono drugą kampanię – Ścieżki Przeklętych, która nie odbiła się tak szerokim echem, jak Wewnętrzny Wróg.

Warhammer Fantasy Roleplay – podręczniki

Podręczniki do drugiej oraz czwartej edycji można znaleźć między innymi na stronie Copernicus Corporation, a także w popularnych księgarniach internetowych.

 

Warhammer – gry karciane, planszowe oraz komputerowe

Marka z wciągu lat rozrosła się do ogromnych rozmiarów. Powstawały kolejne rodzaje gier w tym uniwersum. Z gier karcianych wymienić można WarCry, Warhammer: Invasion czy Blood Bowl: Team Manager. Z gier planszowych najbardziej popularne stało się Wathammer Quest. Największy dorobek stanowią jednak gry komputerowe. 1995 rok to pierwsza gra video z nazwą Warhammer w tytule – Cień Rogatego Szczura. Innymi przykładami może być Warhammer: Dark Omen, Warhammer Online: Age of Reckoning, taktyczne Total War Warhammer I i II oraz pierwszoosobową Warhammer Vermintide.

Warhammer – książki

Oprócz gier, świat Warhammera obecny jest również w literaturze. W latach 1989-2015 ponad 150 powieści zostało osadzonych w tym uniwersum. Zanim przejdziemy do samych przykładów warto wspomnieć, że również sam Warhammer czerpie z literatury fantastycznej. Podobieństw można szukać w twórczości Michaela Moorcocka, Poula Andersona, a także J.R.R. Tolkiena.

Książek wydanych w Polsce, które powstały w uniwersum Warhammera można liczyć w dziesiątkach. Jedną z serii są Przygody Gotreka i Felixa, opisujący dzieje krasnoludzkiego zabójcy, Gotreka Gurnissona i jego towarzysza, Felixa Jaegera. Obecnie na cykl składa się aż 17 tomów. Ich autorami są: William King (tom 1-7), Nathan Long (tom 8-12), Josh Reynolds (tom 13 i 15) oraz David Guymer (tom 14, 16 i 17). Innym przykładem może być Graham McNeill i jego trylogia Legenda Sigmara. Ogromnym dorobkiem może pochwalić się również brytyjski autor nie tylko powieści, ale również komiksów, Dan Abnett, który w odróżnieniu od poprzednich autorów swoje historie osadził w Warhammerze 40000. Przykładów można mnożyć, co tylko pokazuje jak ogromny wpływ uniwersum Warhammera miało na świat literatury fantastycznej.

Warhammer – podsumowanie

Przybliżenie uniwersum Warhammera w jednym artykule jest dość trudne. Jest to niezwykle rozległy i bogaty świat. Mimo że historia tego uniwersum została opowiedziana od początku, aż do kończącej wszystko apokalipsy, Warhammer to marka, która wciąż oferuje swoim fanom mnóstwo możliwości. Oprócz najbardziej popularnych gier RPG, planszowych czy nieco już zakurzonych gier figurkowych, pasjonaci mogą sięgać po szeroką gamę innych rozrywek, które poszerzają świat o kolejne rozdziały tej epickiej historii. Przyłożyły się do tego wspomniane karciani oraz gry komputerowe. Masa książek czy Kampania RPG na kanale Baniak Baniaka, która dzieje się w tym świecie to kolejne przykłady, których można tylko mnożyć. Co więcej w 2020 roku zapowiedziano nawet powrót gry bitewnej. Do pełni brakuje nam jeszcze produkcji filmowych, jednak na to chyba będzie trzeba jeszcze trochę poczekać.

Największą zaletą tego uniwersum jest jego wielowymiarowość. Nieważne, czy podążamy śladami wszechpotężnych magów czy najniższych, pozornie nic nieznaczących rzezimieszków. Historia za każdym razem będzie równie ciekawa, emocjonująca, ale przede wszystkim niezwykle niebezpieczna. Nie ma znaczenia, na jakim szczeblu hierarchii się znajdujesz, świat Warhammera będzie dla Ciebie równie bezlitosny. Fantastyczne istoty, niesamowite historie, rozwinięty świat sprawiają, że kiedy raz wejdzie się w ten świat, trudno się z niego uwolnić.

 

Komentarze :
Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners