EVE Online
EVE Online to kosmiczna produkcja MMO, za którą odpowiada islandzkie studio CCP. Gra wystartowała w 2003 roku i przez wiele lat funkcjonowania uległa sporym przeobrażeniom. Gracze przenoszą się w niej do wirtualnego wszechświata Nowy Eden (składającego się z 5 tysięcy układów słonecznych) i podróżują na pokładach statków kosmicznych, aby walczyć, handlować, wykonywać misje, angażować się w politykę wielkich korporacji lub po prostu rozwijać swoją postać. Produkcja wymaga opłacania miesięcznego abonamentu.
W EVE Online każdy z uczestników zabawy tworzy awatara za pomocą rozbudowanego edytora (wprowadzonego w dodatku Incursion). Określamy w nim nie tylko wygląd zewnętrzny, czy ubiór, ale i rasę oraz pochodzenie. Rozpoczynając zabawę otrzymujemy kiepski statek i garść kredytów – od tej pory możemy udać się w dowolny zakątek kosmosu i podejmować różne aktywności. Dla nowicjuszy przygotowano wiele misji treningowych i samouczków oraz specjalny kanał do dyskusji, na którym udzielają się administratorzy. Z poziomu gry można też przeglądać encyklopedię poświęconą różnym aspektom rozgrywki.
Rozwijanie postaci w EVE Online następuje w dość specyficzny sposób – zamiast nabijać doświadczenie jak w typowych produkcjach MMO gracze uczą bohatera umiejętności. Wiele z nich, jak np. nawigacja, gwarantuje ogólne plusy. Dzięki zastosowaniu systemu dwudziestoczterogodzinnej kolejki proces uczenia się jest kontynuowany po wylogowaniu się z serwera. Oczywiście nawet dobrze wyszkolona postać potrzebuje mocnego statku – w grze są ich dziesiątki. Pojazdy podzielono na typy, rozmiary i przeznaczenie. Do każdego z nich trzeba dobrać moduły elektroniczne i uzbrojenie. Korzystanie praktycznie z każdej nowej technologii wymaga wyuczenia się odpowiedniej grupy zdolności.
Produkcja studia CCP pozwala rozwinąć postać w kilku kierunkach i wybrać różne style gry. Gracze mogą przykładowo zająć się handlem i przewozić towary między stacjami, wydobywać surowce i produkować technologie lub skupiać się na misjach bojowych. Zadania różnego typu – np. kurierskie, górnicze, czy bojowe - są zlecane przez postacie niezależne, reprezentujące korporacje. Za pomyślne kończenie zleceń jesteśmy nagradzani nie tylko kredytami, ale też punktami reputacji, które reprezentują nasz status w obrębie frakcji. Im większe zaufanie zdobędziemy tym lepiej płatne i trudniejsze misje będziemy mogli podjąć.
Na brak aktywności w kosmosie narzekać nie można, gdyż autorzy regularnie wprowadzają nowe misje i wyzwania. Świetnym przykładem są instancjonowane najazdy armii dowodzonej przez Sanshę Kuvakei. Bardziej zaawansowani użytkownicy EVE Online tworzą własne organizacje i wraz z nimi realizują trudniejsze zadania (działalności tego typu poświęcono nawet specjalne umiejętności postaci). Ogrom aktywności PvE nie oznacza, że w grze nie ma akcentów PvP. Wbrew pozorom jest ona bowiem nastawiona na prowadzenie wojen i bitew, które w późniejszej fazie zabawy stanowią główną atrakcję.
EVE Online - komentarze (3):
Bardzo dobre MMO, które potrafi wpłynąć na interesy nawet poza branżą gier. Zdecydowanie polecam fanom gier MMO.
Zdecydowanie dobra, jednak cena abonamentu powala.
6/10.