Chasm
Chasm to nowa marka, będąca połączeniem platformówki 2D w klimacie fantasy i elementów charakterystycznych dla gatunku action-cRPG. Grę opracowało niezależne studio Discord Games, które odpowiada za pomniejsze produkcje indie, takie jak: Take Arms i 48 Chambers.
Fabuła opowiada o losach żołnierza wracającego z długiej wojny do domu. Po drodze trafia do górniczego miasta, które w niewyjaśnionych okolicznościach pustoszeje. Bohater gry odkrywa, że wielu mieszkańców znikło po przekroczeniu progu tajemniczej świątyni, znajdującej się głęboko pod miastem, budząc tym samym starożytne zło. Nasza postać zostaje zatrzymana przez nadnaturalne siły i postanawia je zlikwidować, aby uratować mieszkańców i ostatecznie wrócić do swojego domu.
Autorzy gry, opracowując model rozgrywki, inspirowali się przede wszystkim Castlevanią: Symphony of the Night z 1997 roku, pierwszymi częściami The Legend of Zelda i Diablo oraz Metroidem z 1986 roku. Starali się uchwycić charakter klasycznych platformówek z lat 80. i 90., jak również wzbogacić mechanikę o drobne elementy RPG, dzięki którym możemy rozwijać swoje umiejętności i przydzielać ekwipunek naszej postaci. Rozgrywka była wzorowana na gatunku metroidvania, spopularyzowanym m.in. przez pierwsze odsłony Castlevanii. Twórcy główny nacisk postawili na dość swobodną eksplorację świata, a odblokowanie kolejnych poziomów wiąże się ze zdobyciem potrzebnych do tego zdolności i mocy.
Autorzy przygotowali sześć rozległych obszarów, w których przyjdzie nam rozmawiać z nielicznymi NPC-ami, unikać śmiercionośnych pułapek, rozwiązywać zagadki środowiskowe, pokonywać liczne zastępy potworów oraz odkrywać sekrety kopalni. W grze stoczymy wiele walk z bossami za pomocą standardowego uzbrojenia (mieczy, tarczy), jak i specjalnych umiejętności. Produkcja oferuje dwa tryby rozgrywki (normalny i hardkorowy), z których trudniejszy przeznaczony jest dla najbardziej doświadczonych graczy, między innymi przez to, że generuje on w locie zawartość lokacji, dzięki czemu nie są one nigdy identyczne.
Gra przenosi nas w różnorodne środowisko – od barwnego miasta do pokrytych mrokiem podziemi. Grafika retro została stworzona w dwóch wymiarach i utrzymana jest w stylu pixel art, za sprawą którego tytuł upodobnia się oldschoolowych platformówek ze złotego okresu tego gatunku. Oprawa wizualna jest rozpikselowana, co nadaje produkcji dodatkowego uroku rodem z ery urządzeń 8- i 16-bitowych
Chasm - komentarze (2):
Całkiem ciekawa 7/10
7/10