ShootMania: Storm
ShootMania: Storm to nastawiona na sieciowe potyczki pierwszoosobowa strzelanka francuskiego studia Nadeo Studio. Zespół ten znany jest głównie z pozwalającej na daleko idące fanowskie modyfikacje serii wyścigowej Trackmania. ShootMania bierze ten same pomysły i przenosi je na grunt gatunku FPS.
Gra skupia się na walce drużynowej pomiędzy graczami. Do wyboru mamy dwa zespoły – niebieski oraz czerwony. Po dołączeniu do jednego z nich przenosimy się na pole walki, gdzie mamy do wyboru różne tryby rozgrywki, jak chociażby Battle Mode polegający na przejmowaniu kontroli nad flagami przeciwnika. Rozgrywka wymaga starannego zarządzania dwoma elementami – energią uzbrojenia oraz kondycją bohatera. Pierwszy z tych współczynników przedstawiony jest za pomocą paska w lewym dolnym rogu ekranu. Wystarczy raptem kilka strzałów, aby zmalał do zera, wymuszając odczekanie chwili na jego regenerację. Powoduje to, że celność staje się umiejętnością kluczową, bez której szybko skończymy bezbronni oko w oko z wrogiem. Równie kluczowym elementem jest kondycja. Postacie poruszają się po mapie żwawo, ale w razie potrzeby mogą to robić znacznie szybciej. Wystarczy po skoku przytrzymać odpowiedni klawisz, a nasz bohater rozpędzi się jak szalony. Takie tempo jest jednak w stanie utrzymać tylko przez kilkanaście metrów i wyczerpuje to cały pasek kondycji, który następnie potrzebuje kilku sekund, by się naładować.
Cechą charakterystyczną produkcji jest również unikalny system uzbrojenia. Standardowo posiadamy tylko jedną broń, którą jest karabin energetyczny. W przeciwieństwie do innych gier akcji, w ShootManii nie ma możliwości zmiany ekwipunku „w locie”. Jedynym sposobem korzystania z innego rodzaju broni jest umiejscowienie postaci na specjalnym polu, które umożliwia np. strzelanie błyskawicami (w przypadku poruszania się po metalowym chodniku) czy miotanie plazmą (stojąc na drewnianej powierzchni).
Podobnie jak w przypadku Trackmanii twórcy oddali w ręce graczy potężny edytor poziomów, dzięki któremu można w dowolny sposób zmieniać już istniejące mapy, tworzyć własne czy nawet pokusić się o wykreowanie całkowicie nowego trybu rozgrywki. Naturalnie wszystkimi swoimi dziełami można się dzielić z innymi graczami za pomocą autorskiej platformy społecznościowej nazwanej ManiaPlanet 2.0. Usługa jest całkowicie darmowa, jednak niektóre funkcje można nabywać za pomocą wirtualnej waluty, zdobywanej m.in. za udostępnianie własnych modyfikacji, prowadzenie blogów czy nawet samo logowanie się do gry czy. Jednocześnie nie mamy tu jednak do czynienia z mikropłatnościami. Autorzy nie przewidzieli żadnej możliwości kupowania punktów za prawdziwe pieniądze.
Pod względem wizualnym ShootMania nie sili się na jakikolwiek realizm. Zamiast tego grafika wręcz atakuje oczy jasnymi barwami. Dlatego nigdy nie mamy problemu ze znalezieniem przeciwnika i nawet z daleka wiadomo od razu, kto jest wrogiem, a kto sojusznikiem. Ponadto, dzięki temu możliwe jest uruchomienie gry na nieco starszych komputerach, które nie radziłyby sobie z obsługą najnowszych technologii.
ShootMania: Storm - komentarze (1):
Ta gra miała być zastępcom co rezygnowaniu z zawodów CS 1.6. Nie dorównuje on jednak tamtej legendarnej produkcji i nie jest także specjalnie grana na turniejach.