Deus Ex: The Fall
Deus Ex: The Fall to spin-off serii Deus Ex wyprodukowany przez wewnętrzne studio firmy Square Enix. Projekt pierwotnie ukazał się w lipcu 2013 roku na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi iOS oraz Android, a w marcu roku kolejnego postanowiono przenieść go na komputery osobiste. Tytuł jest utrzymany w klimatach poprzedniej odsłony, Deux Ex: Bunt Ludzkości, i ma cechy charakterystyczne dla kilku gatunków: cRPG-a, skradanki oraz strzelaniny FPP.
Akcja przenosi gracza do 2027 roku, złotej ery nauki i technologii oraz okresu, w którym światowe konspiracje są na porządku dziennym. Korporacje rządzą światem, bowiem w ich rękach znajduje się potężna „broń” – lek potrzebny do życia ludziom z różnego rodzaju wszczepami. Głównym bohaterem opowieści jest niejaki Ben Saxon, były członek brytyjskiej jednostki antyterrorystycznej SAS (Special Air Service), który po zdradzie swoich współpracowników, Tyranów, desperacko dąży do prawdy związanej z podejrzanymi działaniami koncernów odpowiadających za dostarczanie leków dla ludzi z biomechanicznymi ulepszeniami. Aby tego dokonać, bohater odwiedza takie miejsca, jak Moskwa czy Panama.
Mechanika rozgrywki nie odbiega w dużym stopniu od tego, do czego przyzwyczaił nas Deus Ex: Bunt Ludzkości. Wiele wykonanych przez gracza akcji ma swoje konsekwencje, a sposób przechodzenia misji zależy niejednokrotnie od nas – zadania wykonujemy zarówno po cichu, jak i przy użyciu broni palnej. Jako że Benowi Saxonowi wszczepy są nieobce, to również dokonujemy modyfikacji postaci, na wzór tego, co znamy z ostatniej, pełnoprawnej produkcji z tego cyberpunkowego cyklu. W grze nie mogło zabraknąć również systemu hakowania czy dialogów z NPC-ami.
Wersja pecetowa Deus Ex: The Fall została odpowiednio rozbudowana i dostosowana do możliwości komputerów. Jeśli chodzi o zmiany względem edycji mobilnych, to zlikwidowano model mikrotransakcji (pozwalający na zakup określonych przedmiotów) oraz system automatycznego namierzania przeciwników, a także zostały dodane opcje dostępne na platformie Steam (osiągnięcia, karty czy odznaki). Ponadto poprawiono niedoskonałości z pierwotnej wersji, a więc zmiany dotknęły takie elementy, jak samouczek, sztuczna inteligencja oponentów, system ekonomii, model skradania czy celowanie. Poza tym sterowanie zostało zmodyfikowane i przystosowane nie tylko do klawiatury i myszki, ale także do kontrolerów.
Styl oprawy graficznej jest porównywalny do tego, co znamy z Deus Ex: Bunt Ludzkości, a co za tym idzie – przeważają dwa kolory: czarny i złoty. Jako że tytuł ukazał się najpierw na smartfonach i tabletach, to grafika jest o klasę gorsza niż w pełnoprawnej części z 2011 roku, ale aby zmniejszyć różnice pomiędzy tymi grami, twórcy zadbali o wyższą rozdzielczość czy wygładzanie krawędzi.
Deus Ex: The Fall - komentarze (3):
5/10
7/10 za grafikę :/
O tej odslonie najmniej slyszalem.