Sorcerer King
Sorcerer King stanowi trzecie podejście studia Stardock Systems (znanego głównie z cyklu Galactic Civilizations) do tematu osadzonych w klimacie fantasy turowych gier strategicznych typu 4X. Po dwóch odsłonach serii Elemental deweloper stworzył tytuł, w którym rozgrywka jest asymetryczna, a więc wygląda inaczej niż w większości produkcji reprezentujących ten sam gatunek.
Jak wspomniano, akcja toczy się w fantastycznej krainie magii i miecza. Świat nie cieszy się dobrobytem, gdyż dopiero co został praktycznie w całości podbity i spustoszony przez tytułowego Króla Czarodzieja. Mało tego, złoczyńca, ogarnięty żądzą zdobycia potęgi równającej go z bogami, dąży teraz do dokumentnego zdewastowania wszystkich zdobytych lądów. Na jego drodze staje garstka państewek, wzrastających z trudem w regionach, gdzie wpływy złowrogiego hegemona są nieco słabsze.
W tym właśnie aspekcie uwidacznia się wspomniana wcześniej asymetria rozgrywki w Sorcerer King. Zabawa rozpoczyna się tu niejako w miejscu, w którym kończyłaby się w „normalnej” strategii – gdy jeden z uczestników rywalizacji podbił świat, pokonawszy i stłamsiwszy swoich oponentów. Nierównoważność dotyczy też odmienności celów obu stron konfliktu – gracz stara się zniszczyć Króla Czarodzieja, przywracając ład (albo zajmując miejsce dotychczasowego władcy), podczas gdy kierowany przez sztuczną inteligencję potężny przeciwnik poszukuje magicznych kryształów, będących kluczem do całkowitego zniszczenia krainy, w której toczy się zabawa. Im szybciej może się z tym uporać (czyli im mniej gracz mu w tym przeszkadza), tym szybciej zabawę czeka nieszczęśliwy finał.
Do wyboru jest sześciu bohaterów: czarnoksiężnik, wódz/watażka, strażnik, kapłan, wojownik i inżynier/budowniczy. Każdy z nich dysponuje odrębnymi jednostkami do rekrutacji, drzewkiem umiejętności i księgą zaklęć. W ogólnym zarysie rozgrywka nie odbiega od klasyki gatunku 4X w realiach fantasy – eksplorujemy magiczny świat, wykonujemy rozmaite zadania, gromadzimy zasoby (w tym magiczne przedmioty), budujemy miasta, rekrutujemy armie i wyposażamy je w różne przedmioty, werbujemy potężnych czempionów, toczymy bitwy z potworami i siłami Króla Czarodzieja, a także kształtujemy swoje relacje z pozostałymi państewkami, które próbują się rozwijać, korzystając z nieuwagi hegemona. Ostatni z wymienionych elementów zabawy ma szczególne znaczenie, gdyż współpraca jest kluczem do pokonania tytułowego przeciwnika. Każdy potencjalny sojusznik, któremu pozwalamy zostać wyeliminowanym, znacząco redukuje nasze szanse na ostateczne zwycięstwo.
Sorcerer King oferuje trójwymiarową oprawę graficzną. Jej poziom szczegółowości nie rzuca na kolana, jednak z uwagi na żywe barwy i rysunkowy styl sfera wizualna gry jak najbardziej może się podobać.
Dzieło studia Stardock oferuje wyłącznie rozgrywkę dla jednego gracza – w ramach kampanii fabularnej lub pojedynczych scenariuszy (tryb „sandbox”). Nie uświadczymy tu żadnej formy zabawy wieloosobowej.
Sorcerer King - komentarze (0):