dodano: 2021-01-10 20:00:01

Seria Black Mirror, mroczna przygodowa historia klątwy rodziny Gordonów. Początki, kolejność, najlepsza gra z serii, postacie

Seria Black Mirror, mroczna przygodowa historia klątwy rodziny Gordonów. Początki, kolejność, najlepsza gra z serii, postacie
16°
0

Seria Black Mirror, mroczna przygodowa historia Gordonów. Początki, kolejność, najlepsza gra z serii, postacie i dodatki. Krótki opis ciekawej serii!

Jedną z kolejnych najbardziej znanych serii przygodowych, po Broken Sword i Syberii, tym razem bardziej mroczną, choć dalej, w większości klasyczną, jest seria Black Mirror. Historia Gordonów rozpoczęta wiele lat temu, przez ten czas zyskała mnóstwo zwolenników, zachwycając niejednego fana gier przygodowych. Dziś nieco bardziej ją Wam przybliżymy.

Black Mirror, początek....trudny, ale jakże intrygujący i budujący

Black Mirror miała swój początek w roku 2003, kiedy to pojawiła się na rynku przygodowa gra typu point and click autorstwa czeskiego, już nie istniejącego studia Future Games, które ma na swoim koncie już mniej entuzjastycznie przyjętą przygodówkę Alter Ego. Klasyka w pełnej przygodowej krasie, ubarwiona mrokiem, historią, która wywoływała dreszczyk emocji, choć trzeba tu sobie otwarcie powiedzieć, bezpośrednio nie straszyła, szybko przypadła do gustu fanom gier adventure i nie tylko takim. Klimacik dreszczyku, niezwykle wciągająca fabuła, ciekawe, różnorodne zagadki logiczne, długość i growa atmosfera, nadawała tonu podniosłości i zachwycała niejednego gracza. Do ochów i achów dołożono ładną grafikę, w stylu nieco gotyckim, świetnie pasującym do całej mrocznej opowieści.

Po świetnej jedynce, która miała jedną zasadniczą wadę - fatalną wersję polską, z licznymi błędami, kilka lat później, bo w roku 2009 na rynku growym pojawiła się kolejna gra z serii, która wprawdzie nie mogła opowiedzieć tej samej historii, ale kręciła się wokół rodziny Gordonów (fabułę przybliżę niebawem), skupiła  na zamkowej tajemnicy wszystkim fanom, znanego pałacu, a właściwie zamczyska Black Mirror. Mniej straszna Przygodówka Black Mirror II, troszkę przynudzająca na początku, nieco rozwleczona druga gra z serii, autorstwa tym razem studia Cranberry Productions, wolno się rozkręcała, ale jedno nie można jej odmówić, zaciekawiała i miała coś na co czekają gracze przygodowi, klasyczność i urokliwy styl graficzny.

Mniej mroczna część druga została przyćmiona przez chyba przesadzoną nieco mroczność części trzeciej. Black Mirror 3, już z samej okładki wiała przerażającą atmosferą grozy, której szczędziła jej bezpośrednia poprzedniczka. Tym razem znajome już studio Cranberry Productions w roku 2011 skupiło się na kontynuacji opowieści z odsłony numer dwa, ale ubarwiało je licznymi, niezwykle skomplikowanymi łamigłówkami, które niczym barwny horror, stanowiły istotę tej naprawdę mrocznej produkcji. Taka rozgrywka jednym z graczy przypadła do gustu, innych nieco zniechęcała, szczególnie tych mniej lubiących gry grozy, a tak można ów tytuł określić.

Na ostatnią grę z serii przyszło graczom poczekać kilka lat. Ale....mimo podobieństwa, szczególnie od względem tytułu, Black Mirror z roku 2017, którego szczegółowy poradnik/solucję znajdziecie na stronie, gra opowiedziała zupełnie inną opowieść. Niemieckie studio KING Art Games, mające na swoim koncie takie growe produkcja jak: The Book of Unwritten Tales  oraz The Book of Unwritten Tales 2, postanowili zająć się przerobieniem opowieści w formie mrocznego reboota. Nie można było także tej części nazwać klasyczną produkcją przygodową, bowiem oprócz elementów przygodowych, zawierała też liczne sytuacje typu akcji, polegające na zręczności. 

Seria Black Mirror od strony fabularnej i growej mechaniki

Wiemy, że ta ciekawa kolekcja przygodowa składa się z trzech części, które od swego początku przechodziły kilka zmian, nie tylko związanych z fabułą, ale przede wszystkim z różnymi deweloperami, którzy na przestrzeni kilku lat starali się oddać klimat niepowtarzalnego Black Mirror od Future Games. Wszystkie trzy pierwsze odsłony serii Black Mirror były i są klasycznymi grami w stylu "wskaż i kliknij". Sterowanie myszą, klasyczny przygodowy interfejs, rozmowy i zagadki. Oto motyw przewodni owych gier, do czasu pojawiania się reboota. Black Mirror z 2017 roku stała się przygodową grą akcji, w której bohatera dręczyły mroczne wizje, a graczy liczne elementy zręcznościowe. Wszystkie one miały jedną wspólną cechę, opierały się bezpośrednio lub pośrednio na rodzinie Gordonów. 

Black Mirror pierwowzór, czyli pierwsza odsłona skupiała się na postaci Samuela Gordona, który po latach nieobecności w swoim rodzinnym zamku Black Mirror, który opuścił z przyczyn rodzinnych, wraca tam na pogrzeb swego dziadka. Niedługo później w okolicach zamczyska i w pobliskim miasteczku zaczynają wydarzać się przedziwne, przerażające wydarzenie. Giną ludzie, a sam Samuel ma niezwykle niepokojące sny, nocne koszmary. Motywem ich jest rodzinna klątwa, która dotyka męskich potomków rodu. 

W Black Mirror II, jak i w Black Mirror III pojawiła się jednak inna postać, inny bohater. W części drugiej, będącej suquelem jedynki, Stał się nią niejaki Darren, młodzieniec przybywa do niewielkiego, na pozór spokojnego miasteczka Biddeford, zlokalizowanego w Nowej Anglii, gdzie poznaje intrygującą kobietę o imieniu Angelina. Ona i śledztwo toczące się wokół jej osoby prowadzi go do znajomych miejsc z growego pierwowzoru, znanego graczom Willow Creek i zamczyska Black Mirror.

Kolejna trzecia już część, ponownie pozwala wcielić się w Darrena, ale tym razem ten zdawał się być żywo uwikłany w znajomą klątwę rodziny Gordonów. Nasz młodzieniec będący pod jakimś dziwnym wpływem, ma wizje, a i jest na ustach i czarnej liście miejscowej policji, jako morderca i podpalacz.

Zupełnie innego bohatera poznajemy w reboocie, który tym razem historia rozgrywa się w przeszłości. Cofamy się do roku 1926 i wcielamy się w potomka rodziny Gordonów, Dawida, który po samobójczej śmierci ojca, wraca do Black Mirror, miejsca, które przez rodzinną klątwę zmieniło i odebrało życie męskim potomkom rodu. Na miejscu naszego bohatera zaczynają dręczyć coraz bardziej przerażające wizje.

Od klasyki przygodowej, po inspiracje prozą Lovecrafta i Poe....czyli jak zmieniała się seria Black Mirror, podsumowanie

Seria Black Mirror, o czym już wspominałam na przełomie lat przechodziła fabularne, graficzne i inspiracyjne zmiany. Część pierwsza trzymała w napięciu, ale przedstawiała żywą i tragiczną historią Samuela, bezskutecznie walczącego z rodzinnym przekleństwem. Dwie kolejne zbaczały nieco z tematu, starając się do fabuły wpleść nie tylko nowego bohatera, ale i zupełnie inną, choć bazująca na grze Furure Games, opowieść. Mrok, dreszczyk emocji, ale i własna, pomysłowa opowieść, którą stworzyło niemieckie studio Cranberry Productions, mające na swym koncie także The Lost Chronicles of Zerzura, nie korzystała z filmowych czy literackich zapożyczeń. 

Sytuacja zmieniła się gdy na growym rynku pojawiła się nowa, odnowiona wersja Black Mirror, w formie reboota. Black Mirror wydane w 2017, choć fabularnie skupiało się na historii graczom znanej, klątwie rodziny Gordonów, choć pojawiały się w niej znane postacie, sam Samuel, garściami czerpało z prozy Lovecrafta a także E.A. Poe.

Seria zatoczyła przedziwne koło i choć wielu graczy z czekało na zwieńczenie opowieści, na ostateczne wyjaśnienie historii Samuela Gordona i jego potomków. Choć wczesne zapowiedzi sugerowały fabularne rozliczenie niedopowiedzeń Future Games, tak naprawdę ostatnią odsłonę powinno się raczej traktować, w oderwaniu od trzech poprzednich gier, choć mroku, odmówić jej niewątpliwie, nie można. 

Jakie gry wchodzą w skład serii Black Mirror?

 

  • Black Mirror I - rok 2003 (PC);
  • Black Mirror II - rok 2009 (PC);
  • Black Mirror III - rok 2011 (PC)
  • Black Mirror reboot - rok 2017 (PC, PS4, XONE)


Komentarze (0):
Reklama
Reklama