Animacja
Gra zaczyna się w zakładzie psychiatrycznym, do którego skrajnie wyczerpanego, oszalałego detektywa sprowadzają lekarze. Howard opowiada, jak to się stało, że trafił do zakładu i przez co musiał przejść. Sami się zresztą przekonamy, grając w "Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder".
Znajdujesz się na korytarzu szpitalnym. Przejdź do przodu, do ściany z tajemniczymi rysunkami. Pooglądaj jeden i drugi rysunek. Wszystkie drzwi są zamknięte, bądź nie posiadają klamki. Wejdź w drzwi, z lewej strony ściany z rysunkiem. Znalazłeś się w pokoju, który skądś pamiętasz. Spójrz na podłogę. Znajdziesz tam ciało, już kiedyś chyba widziałeś tego mężczyznę.
Po przebudzeniu się z koszmaru, który okropnie cię zmęczył, usłyszysz dzwonek telefonu. Wstań i podejdź do szafki nocnej, na której leży telefon. Odbierz go, przyciskając PPM. Dzwoni Artur, z informacją o ucieczce ze szpitala Loatha Noldera.
Twierdzi, że dzwonił do ciebie, ale nikt nie odbierał.
Po tej informacji, w zakładce "umysł Howarda", pojawi się wpis. W ten sposób możesz poczytać informacje o ucieczce pacjenta. Włącz radio stojące na szafce nocnej. Na niej, stoi także telefon stacjonarny. Podejdź do niego i wciśnij środkowy przycisk by odsłuchać wiadomości.
Dziwne, nie masz żadnych wiadomości, chociaż twój przyjaciel Artur twierdzi, że nagrał się na sekretarce parokrotnie.
Ta informacja też trafi do "umysłu Howarda". Od tej pory trafiać tam będą wszystkie istotne do ukończenia gry wiadomości i informacje. Wyjdź ze zbliżenia i spójrz na szufladę szafki. Kliknij na nią, znajdziesz w niej dziennik Howarda. Przeczytaj zawarte w nim informacje, po czym wyjdź ze zbliżenia.
Darkness Within 1: In Pursuit of Loath Nolder to pierwsza część przygodowego horroru Zoetrope Interactive, które ma na swoim koncie także Darkness Within 2: The Dark Lineage.
W grze wcielamy się w detektywa policyjnego Howarda E. Loreida, który ma za zadanie rozwiązać tajemnicę morderstwa Clarka Fielda, bogatego człowieka powiązanego ze środowiskiem okultystycznym.
W rozgrywce zbieramy informacje, które umieszczane są w ekwipunku, a łączymy w "umyśle Howarda". Aby znaleźć jakąś cenną informację, gracz bardzo często musi podkreślić dane wyrazy w tekście, który znajdzie podczas przeszukiwania danych lokacji. W "umyśle Howarda", łączone są także przedmioty i wskazówki detektywa, za pomocą przycisku, opcji "pomyśl, połącz". Każdy znaleziony przedmiot gracz może obejrzeć klikając PPM, wtedy pojawia się w ekwipunku, w którym możemy go obejrzeć z każdej strony.
Istotne elementy zostały w poradniku odpowiednio oznaczone:
- zebrane przedmioty - pogrubienie, kolor czerwony;
- sny - kursywa;
- zadania i zagadki - pogrubienie
Miłej gry!