Star Citizen
Star Citizen jest pierwszym po dziesięciu latach przerwy projektem Chrisa Robertsa, będącym zarazem debiutem dla jego nowego studia Cloud Imperium Games. Twórca takich gier jak Wing Commander i Freelancer postawił sobie za cel połączenie najlepszych cech gatunku space-sim z możliwościami, jakie stwarzają współczesne komputery PC i silnik CryEngine 3. Realizacja tego celu stała się możliwa przede wszystkim dzięki wsparciu samych fanów, którzy zainwestowali w grę kilkadziesiąt milionów dolarów, czyniąc ją jednym z największych crowdfundingowych projetków w dziejach.
Akcja toczy się w XXX wieku, kiedy to ludzkość ruszyła między gwiazdy i rozpoczęła kolonizację kosmosu, a także spotkała na swojej drodze rozmaite obce rasy. Jednocześnie powrócono do rozwiązań z cesarstwa rzymskiego pod względem cywilizacyjnym, społecznym i kulturowym, jednocząc się w organizm polityczny o nazwie United Earth Empire. W UEE na status obywatela trzeba sobie zapracować służbą wojskową lub cywilną, ewentualnie można zostać gwiezdnym kupcem i po prostu wykupić obywatelstwo za zarobione pieniądze. Jednocześnie świat gry zamieszkuje również wiele ludzi bez tego statusu, w tym piraci oraz inni kryminaliści.
Gracz wciela się w rolę pilota gwiezdnego statku i przemierza odległe zakątki wszechświata, walcząc z przeciwnikami, wykonując rozmaite misje, transportując ładunki, zajmując się handlem itd. Wraz z nabywanym doświadczeniem rosną umiejętności bohatera, a za pozyskiwane bogactwa przeprowadzić można modernizacje posiadanych statków lub zakupić nowe modele. Dostępny jest szeroki wachlarz pojazdów kosmicznych, zaczynając od myśliwców czy nieuzbrojonych jednostek cywilnych, poprzez luksusowe transportowce i fregaty, a kończąc na krążownikach i lotniskowcach, których obsługa może wymagać współpracy kilku graczy.
Star Citizen oferuje dwa warianty zabawy. Tryb Squadron 42 to kampania solowa przeznaczona do rozgrywki offline. Tytułowa Eskadra przypomina francuską legię cudzoziemską – to elitarny oddział, który zawsze dostaje najtrudniejsze zadania, a dołączenie do jego szeregów uznawane jest za olbrzymi zaszczyt. Ten tryb oferuje klasyczną kampanię w stylu Wing Commandera, z rozbudowaną fabułą, starannie zaprojektowanym zadaniami i bitwami oraz interesującymi postaciami niezależnymi, którym głosu użyczyli znani aktorzy. Squadron 42 umożliwia również rozgrywkę kooperacyjną oraz tradycyjne starcia multiplayer. Dla zwolenników gier MMO przewidziano z kolei rozbudowany Tryb Galaktyki, mający postać wielkiego sieciowego uniwersum zamieszkiwanego przez tysiące graczy. W nim sami wybieramy drogę kariery i decydujemy, czy wolimy zająć się handlem, wypełnianiem zadań jako najemnik czy działalnością przestępczą. Możliwe jest nawet kupowanie nieruchomości.
Rozgrywka łączy elementy symulacji lotu statkiem kosmicznym, strzelaniny, cRPG, a nawet strategii ekonomicznej. Mechanika starć gwiezdnych koncentruje się na efektownych starciach na małe dystanse zrealizowanych za pomocą realistycznego silnika fizycznego. Lwią część czasu w Star Citizen gracz spędza w kokpicie pilota, ale pojawia się również możliwość opuszczenia maszyny i pospacerowania w trybie FPP po portach planetarnych, bazach gwiezdnych i wnętrzach dużych statków. Obecna jest nawet opcja przeprowadzania abordaży na wrogie jednostki, podczas których gra zamienia się w pierwszoosobową strzelankę.
Niezwykle szczegółowa oprawa wizualna Star Citizen to wynik zastosowania zaawansowanego technicznie silnika CryEngine 3 firmy Crytek. Twórcy gry wykorzystali również dopracowany system fizyki, co pozwoliło na wierne odwzorowanie zachowania obiektów, pojazdów i urządzeń z uwzględnieniem zmiennych sił grawitacji. Warto nadmienić, że na potrzeby produkcji zespół Cloud Imperium Games zainwestował we własne studio do sesji motion capture, z którego obficie korzystano zwłaszcza podczas prac nad kampanią fabularną w trybie Squadron 42. Star Citizen bazuje na hybrydowym modelu biznesowym, podobnym do zastosowanego w Guild Wars 2. Oznacza to, że gra wymaga jednorazowego zakupu, a dodatkowo gracze mogą skorzystać z systemu mikropłatności, by nabywać rozmaite przedmioty, modyfikacje czy usługi, które jednak nie dają przewagi nad innymi uczestnikami zabawy.
Star Citizen - komentarze (0):