Podstawy - World of Tanks

lubiegrac poradniki World of Tanks Podstawy - World of Tanks



autor:Anox

Zanim zadasz pytanie twórcom sprawdź, czy odpowiedź już nie została podana! “FAQ na temat WoT” to tłumaczenie najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami ze strony głównej gry. Znajdziecie w nich wiele interesujących kwestii, w tym informacje o kamuflażu, umiejętnościach załogi, karabinach maszynowych na czołgach, artyleryjskim wsparciu spoza mapy czy Clan Warsach.

Tekst składa się z 7 części:

  1. ogólne
  2. czołgi
  3. rozgrywka
  4. mapy
  5. rozwój w grze
  6. finanse
  7. clan wars
 

OGÓLNE

Do jakiego gatunku gier zalicza się World of Tanks?
World of Tanks jest mieszanką wielu gatunków. Przede wszystkim jest to MMO (massive multiplayer online). Poza tym są w niej elementy strzelanek, strategii czasu rzeczywistego, role-playing i symulatora.

Jakie są wymagania systemowe?
Wymagania minimalne:

  • System operacyjny: Windows 2000/XP/Vista/7
  • Procesor: 2.2 GHz
  • Pamięć RAM: 1.5 GB dla Windows 2000/XP, 2 GB dla Windows Vista/7
  • Karta graficzna: GeForce 6600GT z 256 MB RAM / ATI X800 z 256 MB RAM, DirectX 9.0c
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c
  • 3,5GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • połączenie z internetem o prędkości 128Kb/s

Wymagania rekomendowane:

  • System operacyjny: Windows 2000/XP/Vista/7
  • Procesor: dwurdzeniowy 3 GHz
  • Pamięć RAM: 4 GB
  • Karta graficzna: GeForce 9800 z 512 MB RAM / ATI 4850 z 512 MB RAM, DirectX 9.0c
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX 9.0c
  • 3,5GB wolnego miejsca na dysku twardym
  • połączenie z internetem o prędkości 1024Kb/s

CZOŁGI

Ile jest odwzorowanych czołgów w grze? Czy ta liczba się powiększy?
Aktualnie w grze znajduje się ponad 100 pojazdów radzieckich, niemieckich i amerykańskich. Liczba ta zwiększy się wraz z wprowadzeniem kolejnych wozów tych nacji. W dalszych planach jest wprowadzenie do gry czołgów francuskich, angielskich i japońskich.

Jakiego rodzaju pojazdy spotyka się w grze?
World of Tanks oferuje do zabawy pojazdy opancerzone projektowane i/lub produkowane, począwszy od wczesnych lat 30 XX wieku, aż po Wojnę Koreańską. Gracze mogą wybierać spośród czołgów lekkich, średnich i ciężkich. Mają także do dyspozycji niszczyciele czołgów i artylerię samobieżną dalekiego zasięgu. Oprócz wozów produkowanych seryjnie, fani spotkają także te, które istniały tylko w formie projektu lub prototypu, np. amerykański T1E2, radziecki IS-7 czy niemiecka seria E.

Jaką rolę w grze pełnią niszczyciele czołgów i dalekosiężna artyleria?
Zupełnie jak w rzeczywistych bitwach toczonych podczas II Wojny Światowej, pojazdy te są nieocenione. Niszczyciele czołgów to idealna broń defensywna. Uzbrojone w potężne i celne działa, ciężkie do wykrycia idealnie sprawują się podczas zasadzek i pojedynków na większe odległości. Mają też i swoje wady - nie grzeszą dużą manewrowością, ich pancerz (zwłaszcza boczny i tylny) jest bardzo cienki. Jeśli tylko sprytny, zwrotny przeciwnik przedostanie się w pobliże niszczyciela to sprawi mu bardzo dużo kłopotów. Artyleria ma jeszcze inne zadania. Kluczem jest współpraca z czołgami lekkimi, które prowadząc zwiad wykrywają dla niej cele. Uzbrojona w ciężkie działo, często jest w stanie jednym pociskiem zniszczyć wrogi pojazd. Z drugiej strony - artyleria jest jeszcze bardziej bezradna niż niszczyciele, gdy wróg się zbliży.

Co jest głównym zadaniem dla lekkich czołgów?
Przede wszystkim czołgi lekkie są niezastąpionymi zwiadowcami. Z łatwością są w stanie znaleźć i zaatakować nieprzyjacielską artylerię. Wysoka manewrowość ułatwia wynajdowanie nieprzyjacielskich pojazdów, ułatwiając drużynie ich pokonanie. Są także wyśmienitą bronią do powstrzymania wrogich czołgów lekkich.

ROZGRYWKA

Jak bardzo realistyczny jest WoT?
Gra balansuje pomiędzy realizmem a grywalnością. World of Tanks nie jest pełnoprawnym symulatorem - gracz nie musi spędzać wielu godzin opanowując sterowanie. Główny nacisk jest położony na wypracowanie i używanie właściwej taktyki oraz umiejętność współpracy z zespołem.

Czy pojazdy w grze zachowują się dokładnie tak jak ich rzeczywiste pierwowzory?
Zarówno wygląd, jaki parametry czołgów zostały odwzorowane tak dokładnie, jak to możliwe. Szybkostrzelność dział odpowiada tym osiąganym na prawdziwych poligonach. Strzelając w ruchu należy liczyć się z rozrzutem - im szybciej czołg się porusza, tym większa będzie szansa na pudło. Ilość i rozmieszczenie amunicji jest dokładnie takie samo jak w realnych czołgach. Podobnie ma się sprawa z pozostałymi parametrami.

Jak długo trwa bitwa?
Bitwy trwają zazwyczaj od pięciu minut do kwadransa. Jeśli po upływie 15 minut po obu stronach są sprawne czołgi i żadna baza nie została zdobyta, rozgrywka kończy się remisem.

Czy do dyspozycji nowych graczy został oddany jakiś trening, który mogą samodzielnie rozegrać?
Taki tryb powstanie. Aktualnie nowicjusze trafiają do bitew, w których udział biorą tylko czołgi pierwszego i drugiego poziomu. Dzięki temu mogą w miarę spokojnie przyzwyczaić się do dynamiki rozgrywki. Wszelkiego rodzaju tryby treningowe będą dostępne tylko online.

W jaki sposób kontroluje sie pojazdy? Jakie są dostępne ustawienia kamery?
Najczęściej używanym jest rzut kamery z perspektywy trzeciej osoby. Można go w pewnym stopniu oddalać oraz w pełni dowolnie obracać. Ponadto jest także widok snajperski dla czołgów i widok z lotu ptaka dla artylerii. Pojazdem steruje się, używając najpopularniejszych klawiszy, czyli W,S,A,D + myszka. Dodatkowo można sobie ustalić prędkość czołgu używając klawiszy “R” i “F”, dzięki czemu nie musimy cały czas trzymać wciśniętego “W” czy “S”.

Czy w World of Tanks istnieje automatyczne celowanie?
Jak najbardziej, wystarczy wycelować w przeciwnika i nacisnąć prawy przycisk myszy - lufa działa będzie automatycznie podążała za celem. Z drugiej strony uniemożliwia to wycelowanie w jakiś określony punkt wrogiego pojazdu [i bardzo utrudnia trafienie go, gdy jest w ruchu - dop.kc].

Czy kamuflaż jest odwzorowany?
Każdy pojazd ma przydzieloną wartość określającą, jak blisko należy do niego podjechać, aby móc go wykryć. Kamuflaż może być wsparty ukrywaniem się między drzewami lub krzewami. Wraz z poruszaniem się i/lub strzelaniem, kamuflaż staje się mniej efektywny.

Czy będzie wprowadzone wsparcie artylerii spoza mapy? W jaki sposób będzie to kontrolowane?
Planowana jest możliwość wezwania wsparcia artylerii spoza mapy, ale będzie to ograniczone: tylko raz na bitwę i to tylko podczas Clan Wars. Dowódca zespołu może poprosić o wsparcie skierowane na jeden z sektorów, na jakie zostały podzielone mapy. Oczywiście będzie to wymagało zużycia pewnych surowców.

Czy są bitwy, w których czołgi są dzielone według narodowości?
Standardowo w bitwach biorą udział czołgi różnych nacji. Przed bitwą gra podzieli graczy losowo, opierając się na rodzajach pojazdów i ich poziomach, dążąc do zrównoważenia szans obu drużyn. Planowane są specjalne wydarzenia, mające odwzorować historyczne potyczki, np. starcia pod Prochorówką pomiędzy Rosjanami i Niemcami.

Czy w grze są odwzorowane karabiny maszynowe?
Czołgi są w nie wyposażone, ale dopóki do rozgrywek nie będzie wprowadzona piechota, nie ma potrzeby ich używania. Nawet najsilniejszy karabin maszynowy nie jest w stanie przebić pancerza czołgu. Piechota zostanie wprowadzona w późniejszym terminie.

Jakie rodzaje amunicji są dostępne?
W zależności od typu działa, gracz ma do dyspozycji pociski: przeciwpancerne, odłamkowo-burzące, kumulacyjne i podkalibrowe.

Co z taranowaniem?
Obok ostrzelania przeciwnika, taranowanie jest kolejnym sposobem pokonania wroga. Efekt taranowania zależy od czołgów, ich masy, prędkości oraz miejsca, w które skierowane było uderzenie. Najczęściej spotyka się czołgi ciężkie taranujące lżejszych przeciwników - efekty dla ich ofiar są dewastujące. Z drugiej strony, jeśli uda nam się zniszczyć gąsienice przeciwnika, będzie on stanowił łatwy cel dla naszych kolegów.

Gdy mój czołg zostanie już zniszczony, to mogę dowolnie się rozglądać po polu bitwy?
Można wtedy przełączyć widok na kamerę śledzącą poczynania członków zespołu pozostających przy życiu.

MAPY

Jakie są wymiary standardowego pola bitwy? I z czego one wynikają?
Aktualnie mapy odzwierciedlają około 1km² terenu, trochę mniej jeżeli mapa zawiera duże ilości budynków czy innych obiektów krajobrazu. Dzięki temu członkowie drużyn nie mają poczucia zagubienia, a z drugiej strony pozostawione jest wystarczająco dużo przestrzeni na manewrowanie pojazdami, zastawianie pułapek czy flankowanie przeciwnika. Ogólna zasada jest prosta - im więcej otwartej przestrzeni, tym mapa może być większa [ze względów optymalizacyjnych – dop.kc]. Przykładowo mapy przedstawiające pola bitew w Afryce północnej mogą obejmować nawet 25 km² terenu.

Czy obiekty obecne na mapie można zniszczyć? W jaki sposób wpływa to na bitwę?
Bardzo dużo elementów środowiska może zostać zniszczonych, co ma swoje dobre i złe strony. Można “wywiercić” sobie dziury w ścianie budynku i używać ich jako strzelnic. Z kolei budynek, za którym się chowamy przed przeciwnikiem, może znienacka runąć w gruzy wystawiając nas na ostrzał.

Czy jest planowane odzwierciedlenie różnych pór roku, dnia czy warunków pogodowych?
Odzwierciedlenie pór roku pojawia się już powoli w grze i będzie to rozwijane. Zostaną wprowadzone bitwy nocne lub odbywające się przy ograniczonej widoczności (mgła, deszcz) - w takich warunkach przeciwnika będzie się szukać praktycznie po omacku.


ROZWÓJ W GRZE

Czym jest drzewko technologiczne?
Wszystkie pojazdy w World of Tanks podzielone są według kraju pochodzenia czy oraz ich przeznaczenia. Każda z nacji posiada własne drzewko rozwoju, zaczynając od najlżejszych/najsłabszych czołgów i sięgając do najpotężniejszych. Aby zdobyć wymarzony czołg, gracz musi wspinać co raz wyżej w obrębie danego drzewka.

W jaki sposób ulepsza się czołg? W którym momencie uzyskuje się dostęp do lepszego pojazdu? Czy jak się rozmyślę, to mogę wybrać inną drogę rozwoju?
Dostępność ulepszeń wynika z danego drzewka technologicznego. Gracz zaczyna z najlżejszym/najtańszym czołgiem i staczając kolejne bitwy zdobywa punkty doświadczenia. Punkty te można przeznaczyć na wynalezienie ulepszonego wyposażenia czołgu. W momencie, gdy wszystkie moduły wymagane do lepszego czołgu zostały wynalezione, zostanie on odblokowany do badań. Jeżeli w jakimś momencie gracz stwierdzi, że dany rodzaj czołgów mu nie odpowiada, zawsze może wybrać inną rodzinę pojazdów, choć wymaga to najczęściej cofnięcia się o kilka poziomów w drzewku technologicznym.

Czy do czołgów są przypisane załogi?
Każdy czołg ma swoją załogę i każdy z czołgistów ma swoje umiejętności wpływające na charakterystykę pojazdu np. celowniczy - weteran będzie strzelał celniej i częściej uzyskiwał trafienia krytyczne. Liczebność załogi zależy od typu pojazdu. Czołgiści zdobywają umiejętności stosunkowo szybko, więc w momencie osiągnięcia szczytu drzewka technologicznego gracz posiada kilka doświadczonych załóg.

Czy można posiadać więcej niż jeden czołg?
Garaż gracza ma wystarczająco dużo miejsca, aby pomieścić 5 pojazdów jednocześnie (mogą one pochodzić z różnych nacji). Ponadto jest możliwość rozbudowy garażu [za opłatę w złocie – dop.kc].

FINANSE

Jak wygląda system płatności w World of Tanks?
W grze występują dwie waluty - kredyty (zdobywane przez graczy w bitwach) i złoto (kupowane za realne pieniądze). Dzięki złotu można odblokować dodatkowe bonusy, które jednakże nie mają większego wpływu na rozgrywkę, nie dając ich posiadaczowi zdecydowanej przewagi.

Czy zespół przegrywający także otrzymuje kredyty?
Przegrani także dostają kredyty, ale mniej niż zespół zwycięski.

Czy będzie możliwość handlu między graczami?
Gracze będą w stanie handlować między sobą zarówno czołgami, jak i ich wyposażeniem (działami, silnikami, amunicją itp.). Płatność będzie mogła dokonywać się zarówno w kredytach, jak i w złocie.

Czy są aukcje czołgów? Czy mają one jakikolwiek sens, skoro w sklepie w grze można zarówno kupić, jak i sprzedać czołg?
Jak najbardziej mają sens - sprzedając czołg do sklepu otrzyma się znacznie mniej kredytów niż wydało na jego zakup. Wprowadzenie systemu aukcyjnego będzie korzystne zarówno dla sprzedających, jak i ewentualnych kupców. Jeżeli dojdą do porozumienia, to pierwszy odzyska więcej pieniędzy, a drugi zapłaci mniej, niż musiałby wydać w sklepie.

CLAN WARS

Czy w grze istnieją klany?
Tak, każdy z nich może skupiać do 100 graczy.

Jakiego rodzaju rozgrywki między klanami będą dostępne w grze?
Bitwy rankingowe, turnieje międzyklanowe i oczywiście Clan Wars - mapa świata podzielona na setki prowincji o które walczą klany.

Jak dokładnie wyglądają Clan Wars?
Mapa świata podzielona została na prowincje. Aby zaistnieć w Clan Wars klan musi zdobyć jedną z prowincji granicznych. Jeśli atakowana prowincja nie należy do nikogo, dostaje się ją “za darmo” - w innym przypadku trzeba o nią walczyć.

Czy zdobyte prowincje zaopatrują klany w zasoby?
Prowincje z punktu widzenia ekonomii dzielą się na kilka typów - od podstawowych po “stolice”. Podstawowa prowincja będzie zaopatrywała klan w kredyty, podczas gdy kluczowe krainy (takie jak stolice) będą dostarczały złoto. Obok dopływu gotówki odwzorowany jest także przemysł. Klany będą mogły w swoich prowincjach wznosić fabryki, które z czasem zaczną produkować czołgi, moduły czy amunicję.

W jaki sposób dochodzi do starć w ramach Clan Wars?
Każdy klan dysponuje na mapie pulą żetonów, gdzie każdy żeton odzwierciedla gracza należącego do klanu. Przesuwając żetony, wskazuje się na chęć ataku na daną prowincję. Jeśli należy ona do innego klanu lub ktoś inny także zadeklarował atak na tą prowincję, dochodzi do bitwy. Dowódca klanu może tylko raz dziennie wydać rozkaz do ataku.

źródło: http://game.worldoftanks.eu/faq

Komentarze :

Inne poradniki:

Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners