Pz.Kpfw. III - World of Tanks

lubiegrac poradniki World of Tanks Pz.Kpfw. III - World of Tanks



autor:Anox

Pz.Kpfw. III - opis, uzbrojenie, dane techniczne

Sekcja: niemcy_srednie

Poziom: 4

Wytrzymałość: 310

Waga: 18.05 / 19.25 t

Cena: 138 000

Załoga: Commander
Gunner
Driver
Radio Operator
Loader

Moc silnika Pz.Kpfw. III: 320

Max. prędkość Pz.Kpfw. III: 64

Szybkość obrotu Pz.Kpfw. III: 40

Szybkość obrotu wieży Pz.Kpfw. III:

Pancerz Pz.Kpfw. III: front 70
sides 30
rear 50

Pancerz wieży Pz.Kpfw. III: front 30
sides 30
rear 30

Działo Pz.Kpfw. III: 3,7 cm KwK 36 L/46.5

Ilość pocisków w Pz.Kpfw. III: 131

Obrażenia:

Penetracja: 30-50 mm

Szybkostrzelność:

Zasięg widoku: 330 m

Zasieg radia: 310 m

Opis Pz.Kpfw. III

Prototyp czołgu PzKpfw III został zbudowany w 1936 roku w zakładach Daimler-Benz. Prototyp został poddany wszechstronnym próbom poligonowym na poligonach w Kummersdorfie i Ulm. Próby i testy trwały od jesieni 1936 roku do końca 1937, ale już na początku roku 1937 Główny Urząd Uzbrojenia Armii (Herreswaffenamt) zlecił firmie Daimler-Benz AG wykonanie pierwszej serii produkcyjnej tzw. O-serie. Do maja 1937 roku wyprodukowano 5 czołgów PzKpfw III Ausf. A Sd Kfz 141, 1/ZW, a do końca 1937 roku wykonano dalszych 10 czołgów. Prawdopodobnie tylko osiem z nich zostało uzbrojonych. Pancerz wahał sie pomiędzy 5 a 14,5 mm. Opancerzenie chroniło tylko przed ogniem broni mało kalibrowej oraz przed odłamkami artyleryjskimi. W 1937 roku w zakładach D-B wyprodukowano 15 czołgów PzKpfw III Ausf.B Sd Kfz 141, 2/ZW. Zawieszenie czołgu Ausf.B zostało całkowicie przekonstruowane. Nowe zawieszenie składało się z ośmiu par podwójnych kół nośnych z bandażami gumowymi. Konstrukcja kół napędowych i napinających pozostała bez zmian. Konstrukcja nowego podwozia pozwoliła na zwiększenie prędkości maksymalnej z 32 do 35 km/h, jednocześnie masa pojazdu zwiększyła sie do 15 900 kg. Od połowy 1937 roku do stycznia 1938 roku zakłady Daimler-Benz wyprodukowały 15 czołgów kolejnej wersji PzKpfw III Ausf.C Sd Kfz 141, 3a/ZW która nie różniła się znacznie od wersji B. Po zmianie układu wydechowego i zmodyfikowaniu mechanizmów skrętu.Masabojowa czołgu wyniosła 16000 kg. Czołgi w tej wersji brały udział w kampanii wrześniowej . Od stycznia 1938 roku zakłady D-B rozpoczęły produkcję czołgów PzKpfw III Ausf. D Sd Kfz 141, 3b/ZW. Do czerwca 1938 roku zdołano wyprodukować tylko 30 czołgów tej wersji. Zawieszenie czołgów wersji Ausf. D było bardzo podobne do czołgów z wersji Ausf. C. Czołgi nowej wersji posiadamy powiększone zbiorniki paliwa do 600dm3, co pozwoliło na zwiększenie zasięgu ze 105 do 165 kilometrów. Pogrubiono pancerz kadłuba i wieży do 30 mm. Pociągnęło to za sobą wzrost masy pojazdu do 19 800 kg. Czołgi w wersji Ausf. D brały udział w kampanii wrześniowej, cześć czołgów wycofano ze służby w lutym 1940 roku. Pierwszą wielkoseryjną wersją czołgu PzKpfw III były pojazdy oznaczone jako PzKpfw III Ausf.E Sd Kfz 141, 4/ZW. Czołgi Ausf.E były produkowane od października 1938 do października 1939 roku. Wersja posiadała nowe zmienione podwozie .Czołg posiadał nowy typ kół napinających i kół podtrzymujących. Pancerz został pogrubiony do 30 mm (pancerz czołowy). Czołgi PzKpfw III Ausf.E były napędzane silnikami Maybach HL 120TR o mocy 300 KM, zmodyfikowano jarzmo karabinu maszynowego. Czołgi wersji E seryjnie były uzbrojone w armatę KwK L/46,5 kalibru 37 mm. W latach 1940-41 część czołgów Ausf.E zostało przezbrojonych w działo 5 cm KwK 38 L/42 kalibru 50 mm wyposażone w nowy typ jarzma armaty. Czołgi PzKpfw III Ausf.F Sd Kfz 141, 5/ZW były zmodyfikowanymi wozami wersji E, czołgi te posiadały pancerne osłony wlotów powietrza chłodzącego układ kierowniczy oraz układ hamulcowy, który został ulepszony i wyposażony w serwo. czołgi te seryjnie wyposażone były w armatę 37 milimetrową. W latach 1942-43 cześć czołgów została przezbrojona w 50 mm armaty. W służbie ta wersja Panzera III pozostawała do 1944. Produkcja czołgów PzKpfw III Ausf.G Sd Kfz 141, 6/ZW rozpoczęła się w kwietniu 1940 roku. Do lutego 1941 roku wyprodukowano około 600 czołgów. Czołgi Ausf.G miały pogrubiony pancerz tylni z 21 do 30 mm, ci wymusiło zmianę osłony rozrusznika bezwładnościowego. Czołgi miały być uzbrojone w armaty kalibru 37 mm, lecz większość czołgów opuściła fabryki z armatami 5 cm KwK 38 L/42 kalibru 50 mm. Ten typ armaty posiadał tzw. zewnętrzne jarzmo armaty. Czołgi późniejszych serii posiadały nowy typ wieżyczki identyczny jak w czołgach PzKpfw IV. Budowano także czołgi w wersji tropikalnej oznaczonej PzKpfw III Ausf.G (trop). Do uzbrojenia czołgi wersji Ausf.G weszły podczas kampanii francuskiej. We wrześniu 1944 Panzerwaffe posiadała na stanie jeszcze 54 czołgi tej wersji. Finalną wersją czołgu PzKpfw III uzbrojoną w armatę kalibru 50 mm były czołgi wersji PzKpfw III Ausf.M Sd Kfz 141/1, 10/ZW Czołgi te stanowiły rozwinięcie wersji L Wyprodukowano 250 czołgów. Część czołgów została uzbrojona w miotacze płomieni, cześć została ukończona jako pojazdy wersji N czyli uzbrojone w armatę kalibru 75 mm. Ostatnią wersją produkcyjną czołu PzKpfw III były wozy oznaczone jako Ausf.N- Sd Kfz 141/2 11/ZW. Czołgi te posiadały kadłuby i wieże z wersji Ausf. L i M. Jedyną poważną zmianą było zastosowanie w wieży armaty 7,5 cm KwK 37 L/24 kalibru 75 mm pochodzącej z czołgów PzKpfw IV ausf. A-F1. Niektóre czołgi miały wzmocnione opancerzenie jarzma działa. Produkcja trwała od czerwca 1942 roku do sierpnia 1943 roku. Ogółem wyprodukowano 663 pojazdy. Czołgi tego typu stanowiły uzupełnienie batalionów ciężkich czołgów.

DANE TECHNICZNE:

Kraj pochodzenia: Niemcy
Załoga: 5
Masa: Ausf.A 15.4 t
Ausf.D 19.8 t
Ausf.E 19.5 t
Ausf.J 21.5 t
Ausf.L 21.3 t
Ausf.M 21.1t
Wymiary: Ausf.A długość - 5.7 m; szerokość - 2.8 m; wysokość -2.33 m
Ausf.D długość - 6 m; szerokość - 2.87 m; wysokość -2.45 m
Ausf.E długość - 5.4 m; szerokość - 2.9 m; wysokość -2.43 m
Ausf.J długość - 5.5 m; szerokość - 2.95 m; wysokość -2.5 m
Ausf.L długość - 6.4 m; szerokość - 2.95 m; wysokość -2.5 m
Ausf.M długość - 6.4 m; szerokość - 2.97 m; wysokość -2.5 m
Pancerz: Ausf.A-D 14.5 mm
Ausf.E-H 30 mm
Ausf.J 50 mm
Ausf.L 50 + 20 mm*
Ausf.M-N 50+20 mm*
Uzbrojenie: Ausf.A-E Armata 3,7 cm Pak L/45 kalibru 3,7mm oraz trzy karabiny maszynowe MG 34
Ausf.E Przezbrojone w armatę 5 cm KwK 38/L42 oraz trzy karabiny maszynowe MG-34
Ausf.J-M Armata 5 cm KwK 39/L60 oraz dwa karabiny maszynowe MG-34
Ausf.N Krótko lufowa Armata 7,5 cm KwK 37 L/24 kalibru 75 mm oraz dwa karabiny maszynowe MG-34
Napęd: Ausf.A-D Silnik gaźnikowy Maybach HL 108 TR o mocy 250KM
Ausf.E Silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TR o mocy 300KM
Ausf.J-M Silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300KM
Osiągi: Ausf.A 32 km/h
Ausf.D 35km/h
Ausf.E 40 km/h
Ausf.J 40 km/h
Ausf.L 40 km/h Ausf.M 40 km/h

* - liczba po plusie oznacza dodatkowy pancerz lub ekrany montowane do czołgu.

Bibliografia: Wydawnictwo miltaria Janusz Ledwoch " PzKpfw III "

Komentarze :

Inne poradniki:

Copyright © lubiegrac.pl.

Wszelkie Prawa Zastrzeżone.

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu
Lubiegrac.pl

reklama

redakcja

regulamin

rss

SocialMedia

Partners