autor:Anox
Sekcja: niemcy_niszczyciele
Poziom: 5
Wytrzymałość: 350
Waga: 19.54 / 19.8 t
Cena: 422 000
Załoga: Commander
Driver
Gunner
Loader
Moc silnika StuG III: 320
Max. prędkość StuG III: 40
Szybkość obrotu StuG III: 37
Szybkość obrotu wieży StuG III:
Pancerz StuG III: front 80
sides 30
rear 30
Pancerz wieży StuG III: ---
Działo StuG III: 7,5 cm StuK 40 L/43
Ilość pocisków w StuG III: 44
Obrażenia:
Penetracja: 77-129 mm
Szybkostrzelność:
Zasięg widoku: 310 m
Zasieg radia: 310 m
Pojazd w grze w pierwotnej formie występuje jako wersja Ausf. F/8 i późniejsze, dlatego to na niej skupie swój opis.
Idea powstania artylerii szturmowej napotkała duży sprzeciw ze strony Dowództwa Wojsk Szybkich, które nie chciało dopuścić do rozdrabniania sił pancernych i zmotoryzowanych. Inną przeszkodą były problemy natury technicznej, związanie z konstrukcją działa szturmowego zabudowanego na podwoziu PzKpfw III. W okresie drugiej wojny światowej nastąpił ogromny rozwój ilościowy niemieckiej artylerii szturmowej, która początkowo była stosowana jako wsparcie oddziałów piechoty, a pod koniec wojny była używana głównie jako ruchoma broń przeciwpancerna. 7.5 cm Sturmgeschutz 40 Ausf. F (Sd Kfz 142/1) 7/ZW Niemcy planując agresję na ZSRR nie przeprowadzili gruntownej modernizacji sprzętu pancernego, gdyż uważali, że posiadane czołgi i działa szturmowe będą górowały jakościowo nad sowieckimi odpowiednikami(tj. T-26 i BT), przy czym przewaga jakościowa miała zniwelować radziecką przewagę ilościową. Dopiero po spotkaniu T-34/76 i KW-1 które przewyższały niemieckie czołgi Panzer IV i Panzer III. Konstruktorzy niemieccy stanęli przed problemem szybkiego zniwelowania przewagi technicznej sowieckiej broni pancernej. Już pod koniec 1941 roku z niemieckich fabryk zaczęły wyjeżdżać pojazdy ze wzmocnionym uzbrojeniem i pogrubionym pancerzem. Główną zmianą względem poprzednich wersji była wymiana armaty KwK 37 L/24 kalibru 75 mm na armatę StuK 40 L/43 lub L/48 kalibru 75 mm. Dodatkowo armata otrzymała spawaną osłonę armaty o grubości 30 mm, jedyną modernizacją kadłuba było zamontowanie wentylatora elektrycznego. W pojazdach budowanych do czerwca 1942 roku nie powiększono grubości przedniego pancerza kadłuba i nadbudówki , natomiast pojazdy produkowane od czerwca do września 1942 roku miał pancerz pogrubiony do 80 mm. W wyniku tego masa pojazdu wzrosła o 450 kg co sprawiło że prędkość maksymalna zmalała z 40 km/h do 38 km/h. Pojazdy wersji F były budowane od marca do lipca 1942 roku. Ogółem wyprodukowano 364 pojazdy Ausf. F. 7.5 cm Sturmgeschutz 40 Ausf. F/8 (Sd Kfz 142/1) 8/ZW. Produkowane od września 1942 roku w ramach 8 serii. Główne zmiany dotyczyły kadłuba i były podobne do ulepszeń wprowadzanych w toku produkcji czołgów PzKpfw III Ausf. J i L. Wersja Ausf. F/8 otrzymała kadłub typu 8/ZW. w którym zmieniono kształt płyt bocznych, lecz grubość 30 mm pozostała bez zmian. Grubość płyt pancernych przedziału silnikowego została zwiększona z 30 do 50 mm. Wszystkie wozy w wersji F/8 otrzymały dodatkowy pancerz nadbudówki i kadłuba grubości 30 mm. Od maja 1943 roku pojazdy otrzymywały dodatkowe ekrany chroniące przed pociskami kumulacyjnymi. 7.5 cm Sturmgeschutz 40 Ausf. G (Sd Kfz 142/1) 8/ZW. Ostatnią wersją działa samobieżnego StuG III była wersja Ausf. G. Od grudnia 1942 roku do kwietnia 1945 roku wyprodukowano 7834 dział StuG 40. Kadłub, zawieszenie, układ napędowy przeniesienie mocy oraz uzbrojenie nie zmieniły się znacząco. Nadbudówka została powiększona, przez rozsunięcie płyt bocznych.
DANE TECHNICZNE:
Kraj pochodzenia: Niemcy
Załoga: 4
Masa:
Wymiary:
Pancerz:
Ausf. F-G 80 mm
Uzbrojenie:
Ausf. F-G StuK 40 L/43 lub L48 zależnie od wersji oraz jeden karabin maszynowy MG-34
Napęd:
Ausf. F-G Silnik gaźnikowy Maybach HL 108 TR o mocy 250KM, Silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TR o mocy 300KM, Silnik gaźnikowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300KM
Osiągi:
Bibliografia: Wydawnictwo miltaria Janusz Ledwoch " Sturmgeschutz III "
Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu