autor:Anox
Sekcja: niemcy_ciezkie
Poziom: 7
Wytrzymałość: 1350
Waga: 59.78 / 60.5 t
Cena: 1 395 000
Załoga: Commander
Gunner
Driver
Radio Operator
Loader
Moc silnika Pz.Kpfw. VI Tiger (P): 550
Max. prędkość Pz.Kpfw. VI Tiger (P): 35
Szybkość obrotu Pz.Kpfw. VI Tiger (P): 20
Szybkość obrotu wieży Pz.Kpfw. VI Tiger (P):
Pancerz Pz.Kpfw. VI Tiger (P): front 200
sides 80
rear 80
Pancerz wieży Pz.Kpfw. VI Tiger (P): front 100
sides 80
rear 80
Działo Pz.Kpfw. VI Tiger (P): 7,5 cm KwK 42 L/70
Ilość pocisków w Pz.Kpfw. VI Tiger (P): 106
Obrażenia:
Penetracja: 113-188 mm
Szybkostrzelność:
Zasięg widoku: 370 m
Zasieg radia: 415 m
26 maja 1941 r., podczas spotkania dotyczącego rozwoju nowej broni, Adolf Hitler nakazał Ferdynandowi Porsche i firmie Henschel opracować swoje projekty ciężkiego czołgu, który miał być gotowy latem 1942 roku. Firma Krupp była odpowiedzialna za dostarczenie głównego uzbrojenia i produkcji wież na projekty zarówno Henschel'a i Porsche. Projekt ten nazwany został "Tigerprogram".
Tygrys Henschel'a opierał się na poprzednich konstrukcjach tej firmy, czyli VK 3001 (H) i VK 3601 (H), natomiast projekt Porsche'ego został oparty na wcześniejszej konstrukcji - VK 3001 (P). Żaden z tych pojazdów nie wszedł do produkcji, ale stały się dobrą wskazówką dla dalszego rozwoju Tygrysa. Nowy 45-tonowy czołg miał być uzbrojony w armatę KwK38 L/56 kal.88mm zamontowaną w wieży zaprojektowanej przez Krupp'a. Rozwój Tygrysa Porsche'go postępował znacznie szybciej niż Henschel'a ponieważ Porsche pracował na niezależnym projektem czołgu ciężkiego od jesieni 1940 roku.
W celu przyspieszenia rozwoju VK4501 (P), użyto w nim wiele rozwiązań z VK 3001 (P) które poddano modyfikacji. Zawieszenie było bardzo podobne do tego z 3001 VK (P). Składało się ono z sześciu kół i dwóch rolek powrotnych. Gąsienice miały szerokość 640mm. Tiger (P) był napędzany dwoma (chłodzonymi powietrzem) silnikami Porsche Typ 101/1 które mieściły się w tylnej części kadłuba. Zębatka napędowa znajdowała się z tyłu, a koło napinające z przodu. Układ przeniesienia napędu był podobny do tego VK 3001 (P). Podczas prób pojazd ten wyjawił bardzo dużo usterek i błędów konstrukcyjnych. Silniki miały za małą moc, przez co przegrzewały się i zapalały, ogólna masa pojazdu była bardzo duża, przez co czołg zapadał się pod miękkim podłożem.
Czołgu nie wprowadzono do produkcji seryjnej. Tylko jeden egzemplarz o numerze podwozia 150013 służył jako wóz dowodzenia w schwere Heeres Panzerjager Abteilung 653. Wiadomo że był dowodzony przez Hauptmanna Grillenberga. Pojazd brał udział w walkach na terenie Polski w 1944 roku.
Na podwoziach nieukończonych Tigerów (P) wybudowano ciężki niszczyciel czołgów Ferdinand.
Żródła:
1. http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-vi-tiger-p-vk4501p-porsche-typ-101.htm
Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu