autor:Anox
Braindance i Night City Wire
Braindance zostało gwiazdą pierwszej edycji cyfrowego programu wideo z serii Night City Wire, podczas którego niemalże cała uwaga została skierowana na ten element Cyberpunk 2077, w ramach którego V będzie mógł przenieść się do świata wykreowanego poprzez wspomnienia, mogąc przyjrzeć się bliżej, co się wcześniej zdarzyło.
Początkowo w świecie przedstawionym Baindance było urządzeniem, dzięki któremu mogliśmy przenieść się do ulubionych scenek z życia, stanowiąc zwyczajnie zabawkę do umilania sobie czasu oraz samopoczucia. Na początku lat 2000. rozwiązanie to było często wykorzystywane podczas terapii, dzięki której osoby przeżywające traumę czy mające spore problemy z psychiką mogłoby skuteczniej odebrać trudy minionych dni, czy miesięcy. Z czasem producenci i inżynierzy rozszerzali zastosowanie tej technologii na kolejne sfery życia, obejmującej, chociażby rozrywkę.
Czym jest Braindance w Cyberpunku 2077?
Z czasem jednak technologia ta przekształcona została jako swego rodzaju "Czarna Skrzynka", dzięki której zdolni inżynierzy lub postacie z nimi współpracujące mogą zobaczyć ostatnie sceny z życia danej osoby. Funkcjonuje to niczym w naszej rzeczywistości, ale oferuje również doświadczenia dźwiękowe czy inne czynniki, możliwe do lekkiej manipulacji oraz modyfikacji przez analizującego.
Obecnie nasz protagonista będzie miał okazję skorzystać z tego narzędzia, w czym wielką pomocą będzie Judy Alvarez, znana nam głównie ze swojego uroczego projektu wykonana z wyróżniającym się tatuażem i ksywką "13". To właśnie ona specjalizuje się w tej technologii oraz wykorzystywaniu jej do oglądania specjalnych nagrań.
Co oferuje Braindance?
W ramach rozgrywki będziemy się mogli zapoznać z Braindance jako narzędzie fabularne, dzięki któremu będziemy mogli pozyskać potrzebne informacje z ostatnich scenek z życia danej, wybranej postaci. Instrument będzie umożliwiać nam zapoznanie się ze swobodnym dostępem do całej sytuacji, w której możemy przyjrzeć się nie tylko głównym scenom, ale także jesteśmy w stanie skupić swoją uwagę na znajdujących się innych postaci, urządzeń oraz wielu parametrów. Wśród zaprezentowanych ujrzeliśmy, chociażby poziom dźwięku w niektórych miejscach, analiza obrazów zewnętrznych, niewidoczne normalnie elementy czy też zdarzenia. Za ich sprawą prowadzić czy kontynuować będziemy swoje śledztwa.
Ponadto bez problemu będziemy mogli analizować nagrania, bez problemu przewijać obraz oraz zajmiemy się skanowaniem otwierającymi zupełnie nowe możliwości, a poukrywanych elementów nie brakuje. Trzy warstwy umożliwiają nam poznanie pełnej prawdy, choć nie zawsze fabularnie konieczne jest wykorzystanie wszystkich opcji.
Bazowa funkcjonalność systemu dzieli się na dwa główne tryby - tryb oglądania, w trakcie którego możemy obserwować nagranie, mając możliwość obserwowania tylko i wyłącznie tego co spostrzega nasza postać. Tryb Edycji to o wiele bardziej rozbudowane narzędzie, umożliwiające nam luźne poruszanie się w ramach określonej sfery, otaczającej nagrywaną osobę. Z jego pomocą możemy wyłapać niedostępne wcześniej detale i informacje przydatne podczas wypełniania misji.
Trzy warstwy Braindance
Funkcjonalność Braindance'u dzieli się na trzy zasadnicze warstwy - podstawową Warstwę Wizualną, Warstwę Dźwiękową oraz Warstwę Termiczną. Przeskakujemy pomiędzy nimi z pomocą przycisku Shift, dzięki czemu możemy poznać więcej informacji o danym zdarzeniu lub ich serii. Na podstawowych dwóch poziomach trudności najważniejsze zdarzenia mieszczą się w określonych strefach czasowych, w przedziale których pojawiają się nowe detale, które możemy wyłapać. W przypadku niektórych fabularnych rozwiązań większość z nich po prostu musi być wykonana, przy innych jest to opcja możliwa do wyboru i rozszerzenia naszej wiedzy na temat świata przedstawionego.
Historia Braindance
Braindance jako podstawowe rozwiązanie był dziełem studenta, które z czasem zaczęło być wykorzystywane w ramach działań terapeutycznych, z czasem rozchodząc się także w kierunku komercyjnych rozwiązań pokroju wprowadzenia filmów czy gier wideo na zupełnie nowy poziom. To jednak Czarny Rynek stanowi obecnie główne źródło wykorzystanie tej technologii.
Przyszłość Braindance
W trakcie rozgrywki możemy się przekonać o tym, że Braindance w dalszym ciągu może być nie tylko rozwijany, ale ma przed sobą wielką przyszłość obejmującą w dużej mierze sztukę oraz artyzm. To rozwiązanie może się okazać cenne podczas pracy terapeutycznej i medycznej. W przypadku współpracy z Judy w jej linii fabularnej możemy uczestniczyć w procesie rozwodu tej technologii.
Specjalistka opowiada nam o możliwych zastosowaniach w dziedzinie kreacji obrazów, piosenek, wysokiej sztuki, gier czy doświadczeń bazujących w pełni na "czystych emocjach". Nowe medium otwiera się na zupełnie nowe wrażenia i doznania, dotychczas niedostępne w ramach świata przedstawionego. Tę historię możemy poznać poprzez misję W Topieli, gdzie przyjdzie nam przenieść się pod wodę!
Braindance w rozgrywce
Fabularnie jedynie kilkukrotnie mamy okazję zapoznać się z tę technologią oraz jej zaletami. Niestety poza głównym wątkiem fabularnym nie będziemy tego czynić zbyt często, częstotliwość wyraźnie spada. Deweloperzy niestety nie zdecydowali się na większe wykorzystanie tego modelu zabawy.
Johnny Silverhand, a Braindance
Na późniejszym etapie zabawy będziemy mieli okazję obserwować kilka ciekawych Braindance'ów, w których znajdzie się nasz towarzysz w głowie, Johnny Silverhand. Wraz z nim będziemy mogli analizować poszczególne ślady oraz wskazówki dotyczące poszczególnych spraw do rozwiązania. Jego niezwykłe komentarze będą oferować nam jeszcze lepszy ogląd w sytuacji odtwarzanej oraz sytuacji w Night City.
Ponadto Judy ma w planach dalej specjalizować się w tej technologii, o czym będziemy się mogli przekonać także przy okazji jej linii zadań pobocznych.